Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färja vid Hjulstabron

Publicerat torsdag 24 januari 2002 kl 12.55
Kraven på en färja, som kan transportera trafik över Mälaren om Hjulstabron mellan Enköping och Strängnäs går sönder, ökar i takt med att väg 55 blir allt mer betydelsefull för transporterna i Mälardalen.
Särskilt nu när Eskilstuna håller på att utvecklas till ett centrum för lager och logistik - det säger Bo Lewin på Vägverket som utreder frågan om en färjeförbindelse. Varje dag passerar ca 6000 bilar, bussar och lastbilar med gods på Hjulstabron och ett haveri gör det omöjligt för bilar och annan trafik att köra på väg 55 - och det skulle innebära en omväg för trafiken på flera mil - via Kvicksund eller Södertälje. Två gånger har bron körts på av båtar, vid ett tillfälle på 60-talet stod bron ofarbar i över ett halvår. Därför behövs en färja som kan köra över viss trafik, menar Bo Lewin på vägverket. Vägverket bygger anslutningsplatser för en färja och man skissar på flera alternativa vändningsplatser för trafiken - om bron skulle gå sönder ska bilar kunna vända. En färja ska med kort varsel kunna sättas in under tiden som bron lagas. Det hela beräknas kosta ca 15 miljoner. Men samtidigt finns ett naturreservat med ekar och värdefulla läderbaggar längs vägen, ett naturreservat och Länsstyrelsen Uppsala anser att Vägverket måste ta hänsyn till det.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.