Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Du har rätt att få pengarna tillbaka"

Publicerat onsdag 16 juni 2010 kl 17.01
Foto: Elisabeth Terenius/SR.

Flygstrejken som pågick mellan klockan 5 och klockan 13 i dag har drabbat 13 000 resenärer som skulle ha flugit från Arlanda flygplats. Eva-Lena Schweiz vid Konsument Uppsala vet vilka rättigheter man har när man vill begära ersättning för en inställd flygresa.

– Det finns ett EU-direktiv, som alla flygbolag som är europeiska måste följa. Det gäller för resor inom EU med europeiskt flygbolag, och även in och ut ur EU. Där säger man att du har rätt att få pengarna tillbaka för den biljetten du inte har kunnat nyttja, eller få den ombokad, och det är du som resenär som bestämmer vilket du vill ha, säger Eva-Lena Schweiz vid konsument Uppsala.

– Sen är det det krångliga, och det är att man kan kräva kompensation, beroende på hur lång flygsträckan skulle ha varit. Det är ganska mycket pengar man kan begära.

Men Eva-Lena Schweiz understryker att när en oförutsedd händelse som dagens strejk inträffar, som flygbolaget inte kan påverka, så kan det vara svårt att få ut pengarna. Trots det tycker hon ändå att man ska anmäla.

Om man har en biljett, och missade att åka iväg på till exempel en charterresa, vad gör man då?

– Då är det paketreselagen helt plötsligt. Då får man vända sig till paketresearrangören. Då har man kanske förlorat ett dygn på paketresan och då kräver man ersättning för det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".