Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inte säkert hon kommer av tåget

Publicerat söndag 10 oktober 2010 kl 08.43
1 av 2
2 av 2
Martina Gröning och assistenten jenny Wennerberg vid ett av de spår som fungerar på resecentrum i Uppsala. Foto Tina Halldén

Det gäller för de rullstolsburna som reser söderifrån att ta rätt Upptåg till Uppsala, annars riskerar de att få problem både med att ta sig av tåget - och sedan att ta sig av perrongen.

Martina Gröning från Knivsta har en cp-skada och sitter i rullstol. Hennes mamma Mona Gröning förklarar att oron över om de ska komma fram ordentligt är värst.
– Otryggheten. Ska det fungera när vi kommer fram. Finns det någon som hjälper tills vi kommer av tåget och kommer hissen att fungera?, säger Mona Gröning.

Upptåget ska vara handikappanpassat. Men många avgångar stannar vid spår tre. Där är perrongen ungefär två decimeter högre än upptåget vilket gör det svårt att komma av på perrongen med rullstol.

Sture Jonsson informationschef på UL menar att de inte kan påverka vilket spår tåget går in på.
– Därför så finns det en väldigt enkel rampkonstruktion som tågvärdarna snabbt kan lägga ut.

Men enligt Martina Grönings assistent Jenny Wennerberg är det inte alltid som tågvärdarna har tid att hjälpa till och det här är inte det enda problemet vid resecentrum. För att komma ut från perrongen vid spår tre finns bara en enda hiss. Är den trasig kommer man ingenstans med rullstol. Jenny Wennerberg berättar att det enda alternativet då är att åka hem igen och vänta på ett tåg som går till en annan perrong i markhöjd.
– Det kan inte finnas bara en hiss för är den trasig ja, då kommer man inte av. Jättetråkigt, så ska det inte vara. Det är inte acceptabelt.

Göran Nilsson (M) är ordförande i det Kommunala Handikapprådet i Knivsta.
– Jag hoppas ju att det är någon form av inkörningsproblem för att det vore ju bedrövligt om en ny anläggning som är så fin i alla andra avseenden skulle ha sådana brister.

Kjell Mattiasson, från Trafikverket, arbetar med att planera till vilket spår vilka tåg går. För honom var problemen vid spår tre en nyhet.
– Vi ska naturligtvis titta på om vi kan göra något skifte där.

Borde man inte kollat från början?
– Jo, givetvis det borde man ha gjort.

Tina Halldén
tina.hallden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".