Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avlidna fick brev

Publicerat torsdag 14 oktober 2010 kl 16.40
Helena Thorén-Lindqvist, informationsstrateg på äldrekontoret i Uppsala. Foto Mona Wahlund.

Uppsala kommuns äldrekontor har nu i oktober skickat ut brev till uppsalabor om att välja vilken hemtjänstlösning de önskar. Ett antal brev har skickats till personer som är döda, vissa av dem har varit avlidna så länge som ett och ett halvt år.

Kerstin Hasts mamma avled i juni och nu har modern alltså fått brev.

– Jag känner mig upprörd för nu börjar man ju lägga allt bakom sig. Det har varit mycket praktiskt sedan hon avled i juni med begravningar och alla papper och sådant där som ska ordnas och nu kan man börja sörja och så kommer ett sådant här papper att hon ska välja. Men hon finns ju inte.

Äldrekontoret i Uppsala skickade ut brev till nästan 5000 personer. Tanken var att upplysa dem om att de hade rätt att välja utförare inom hemtjänsten. Men för Kerstin Hast blev det bara en påminnelse om moderns bortgång och hon är inte ensam om att ha fått ett brev som är adresserat till en avliden anhörig.

– När jag ringde och fick svar att de var nerringda att det var många som hade råkat få ett sådant här brev som var avlidna också så att, då kände man sig ännu mer upprörd.

När mamma dog visste till och med Konsum och Ica att mamma hade avlidit. Redan i juni kom det papper från dem. Då ska det ju inte komma från Uppsala kommuns äldrekontor, i oktober. De om några borde ju veta att mamma har avlidit. Det är ju viktigt.

Helena Thorén-Lindqvist är informationsstrateg på äldrekontoret i Uppsala. Hon vågar inte gissa hur många brev som gått ut till avlidna personer, men hon menar att de fått åtminstone 20 samtal av upprörda anhöriga.

– Vi är ju de första att beklaga och det är inte roligt att det har blivit så här fel och vi ber så mycket om ursäkt för de som har fått det här brevet, en efterlevande make eller maka, det är väldigt tråkigt.

Men hur kommer det sig att ni skickar ut till avlidna då, varför ser ni inte till att det blir rätt personer som får det?

– Det har att göra med våra register och hur vi hämtar uppgifter. Vi har inte rensat tillräckligt i de register vi har och det är ju jättetråkigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".