Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bättre kommunikation mot tågkaos

Publicerat måndag 18 oktober 2010 kl 16.40
Uppsala central. Brist på information om tågen. Foto: August Bergkivst/SR

En bättre kommunikation mellan de olika järnvägsaktörerna och en bättre information till resenärerna. Det står högt upp på åtgärdslistan efter vinterns kaos i den svenska tågtrafiken, som drabbade många upplänningar hårt.  Det slår landshövdingen i Stockholm Per Unckel idag fast i en utredning som han gjort på uppdrag av regeringen.

-När vi kontrollerar hur det var så hade de olika aktörerna mycket dålig koordinering med varandra. Och vet man inte riktigt mellan aktörerna, Trafikverket och järnvägsföretagen, hur det egentligen står till ute på linjen så ska ingen förvånas över att resenärerna som stod kallfrusna ute på perrongerna inte fick den rätta sanningen.

Försenade tåg, inställda tåg, trasiga tåg, frusna växlar och igensnöad räls. Det var en prövningarnas tid för många resenärer i vintras när snö, is och kyla ställde till det. Även näringslivet drabbades när godstågstrafiken slogs ut. Så här sa ett par resenärer på Uppsala C i Upplandsnytt när det var som värst:

-Det är helt hopplöst. Inga tåg har gått i tid, sa en upprörd kvinna.

Hur tycker du informationen fungerar?

-Det är under all kritik.

-De borde kunna ha bättre koll på vad som egentligen har hänt och egentligen tar, sa en uppgiven man.

Förutom en knakande kommunikation räknar landshövding Per Unckel upp flera bidragande orsaker till tågkaoset: otillräcklig kapacitet på rälsen och brister i underhåll och investeringar.
Bland de mer konkreta förslagen finns fler snöplogslok, fler avisningsanläggningar och en bättre beredskap för att snabbt kunna minska tågtrafiken vid behov. Per Unckel föreslår också Trafikverket ska sättas under en hårdare kontroll av regeringen.

-Efter varje sån här kris så gör vi långa listor för att undvika nästa. Och sen genomförs det inte. Det kanske viktigaste förslaget är, trist nog, att Trafikverket varenda höst till regeringen ska rapportera exakt hur läget är och vilka åtgärder som har vidtagits, säger Per Unckel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".