Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig information till kirurgipatienter

Uppdaterat torsdag 28 oktober 2010 kl 11.00
Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 07.04
Kristina Ek:”Vi uppnår inte den nivå där vi själva kan vara nöjda”
(2:01 min)
1 av 3
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
2 av 3
Kristina Ek, vårdchef på kirurgiska divisionen på Akademiska sjukhuset. Foto. Tina Halldén.
3 av 3
Maryam Arabshai som nyligen opererat foten. Foto: Tina Halldén.

Mestadels är patienterna i Uppsala län nöjda med vården. Men inte ens hälften av patienterna på den kirurgiska divisionen på Akademiska sjukhuset anser att de fått tillräcklig information för att förstå provsvaren. Det visar den stora patientenkät som Upplandsnytt berättade om häromdagen.

Hur kommer det sig att du har kommit hit till Akademiska?

– Infektion i handleden, säger Robin Brunius.

Är du nöjd med vården du har fått här?

– Jadå, det är jag.

Tycker du att informationen och så har varit bra?

– Ja, överlag. Det har varit så mycket folk så det var väl lite hattigt och så där i början, men det har ändå funkat tycker jag.

Du är på väg här till Akademiska sjukhuset. Vad ska du göra?

– Ja, jag ska till sista besöket hos läkaren för undersökning. Jag opererades för nästan åtta veckor sedan. Det var halgus valgusen på vänster foten. Det var jättebra. Jag är väldigt nöjd, säger Maryam Arabshai.

Känner du att du har haft förtroende för läkare och sjuksköterskor?

– Verkligen.

Ja, patienterna är generellt sett är mer nöjda med vården i Uppsala län än snittet i riket. Inom de flesta områdena ligger betygen på mellan åttio till nittio procent på en skala från noll till hundra. Men ett område som sticker ut i enkäten är kirurgin, även om många av betygen där också är ganska höga.

Och det är just tillgänglighet och informationen, som en av patienterna jag pratade med här också var inne på, som fått lägst betyg i enkäten.

Jag ska gå in här på Akademiska sjukhuset för att höra hur Kristina Ek som är vårdchef över den kirurgiska divisionen ser på enkätens resultat.

– Alltså generellt sett så kan man väl säga att vi har ganska goda resultat, men vi har vissa områden som vi inte uppnår till den nivå där vi själva kan vara nöjda och det är information, det är delaktighet och det är tillgänglighet.

Ja, för när det gäller just informationen så är det ju inte ens hälften av patienterna i enkäten som kryssat i att de förstår provsvaren, bara två av tre anser att de fått tillräcklig information om sitt tillstånd och en fjärdedel svarade att de alltid, nästan alltid eller ibland fick olika information från sköterskor och läkare. Har ni för lite resurser för att kunna ägna tid åt information?

– Vi behöver säkert titta på vem som gör vad hos oss så att inte ingen gör det eller att flera gör det och i så fall på kanske lite olika sätt så att det kan missuppfattas.

De kommer att ta fram en handlingsplan för hur de ska utveckla de områden där de har svagare betyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".