Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ strular med ersättning

Publicerat fredag 11 mars 2011 kl 16.07
"Visst är det 50% men inte till slutkunden"
(1:57 min)
SJ:s löfte till pendlare om halva priset hölls inte på grund av tekniskt fel.

Efter vinterns kaos i tågtrafiken fortsätter nu SJ:s strul, nu med kompensation till pendlarna i Mälardalen som de lovade tidigare i veckan som plåster på såren. Halva priset för dem med månadskort och pendlarkort, i två månader framåt. Men så blev det inte för Fredrik Stenh, som pendlar mellan Uppsala och Stockholm, när han skulle förnya sitt kort.

– När jag väl kommer fram till kassan fick jag reda på att man dels måste köpa två månader på en gång, och att det inte alls var 50 procent, utan det var något lägre. Hon sa att jo visst är det 50 procent men inte till slutkunden, säger Fredrik Stenh.

 Det slutade med att Fredrik fick betala nästan 300 kronor mer för varje kort än den utlovade rabatten.

 – Först och främst blir man ju besviken eftersom det är det man har räknat med att få. Informationen tycker jag är bristfällig om verkligheten är någonting helt annat.

Och Fredrik är inte ensam, en som mailade Upplandsnytt och också fick betala mer fick höra:

”Det är en olycklig formulering att säga att man får 50 procents rabatt"

– Det ska naturligtvis inte vara så utan har vi sagt 50 procent så är det 50 procent.  

På SJ där Johan Ingerö är pressinformatör säger de att orsaken till det här är ett tekniskt fel som de nu jobbar med.

– Jaa det blev ett tekniskt problem när vi införde den här bonusen i vårt säljsystem, så han kommer att ersättas. Han och alla andra, med rätt summa så att det blir 50 procent som utlovat.

Pendlare i Mälardalen med årskort, månadskort och pendlarkort omfattas av kompensationen, däremot inte de som har 10-resors kort.

– Någonstans måste man dra gränsen. Annars kan man bara halvera alla priser under ett antal månader och det tycker vi blir lite orimligt, säger Johan Ingerö.

Fredrik Stenh, som pendlar varje till jobbet i Stockholm har drabbats hårt av tågkaoset och kommit sent både till jobb och hem från jobb.

– Just nu har jag svårt att de hur de skulle få tillbaka mitt förtroende efter den här vintern. Jag funderar starkt på att sluta pendla. Skulle jag få ett jobberbjudande i Uppsala skulle jag tacka ja på en gång, säger Fredrik Stenh.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".