Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pendling

Tågkaos kostar miljoner

Publicerat måndag 14 mars 2011 kl 05.41
"Infrastruktur måste finnas och den måste fungera"
(2:37 min)
Jonas Tirén. Foto: Kina Pohjanen/SR.

Mellan 10 och 15 miljoner kronor - det kostade tågförseningarna samhället under en vintermånad, bara för de omkring 5000 som dagligen pendlar med SJ mellan Uppsala och Stockholm. Det visar en granskning som P4 Uppland gjort med hjälp av forskare på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan. Vad tycker du - kommentera här!

 - Vi kan inte ha det så här, det här är ju ett av samhällets grundläggande funktioner. Infrastruktur måste finnas och den måste fungera. Det säger Jonas Tirén som är en av dem som dagligen pendlar från Uppsala mot Stockholm.

Den morgonen jag träffar Jonas skiner vår-solen över Uppsala central och stressade pendlare småspringer till tåg som går - i tid. Men backar vi bandet till någon av vinterns många morgnar med vagnsbrist, trasiga lok, signalfel och frusna växlar skulle vi ha mötts av stora flockar med irriterade människor, stint stirrande mot informationstavlorna med mobilerna i högsta hugg. Några genar över spåren desperata efter att hoppa på ett tåg som verkar gå, andra suckar högt, ger upp och åker hem igen.

I dag kommer Jonas Tirén passa på att jobba på vägen. Men en morgon med inställda tåg och förseningar går det sällan för då fylls tågen till brädden.
 – Nej det blir ju att stå.

Så den tiden en sådan morgon, vart tar den vägen?
 –
Borta...

Vi har räknat förseningar, inklusive inställda tåg, under en månad från mitten av januari till mitten av februari i år på SJ:s Uppsalapendel. Våra beräkningar visar att tågen som pendlarna tar från Uppsala på morgonen och hem från Stockolm på eftermiddagen under den här månaden var drygt 70 timmar sena. Varje tåg som gick under dessa rusningstider var i genomsnitt var mer än åtta minuter sent.

Vi har också räknat hur många som pendlar från Uppsala till Stockholm med SJ dagligen och med hjälp av järnvägsforskare på KTH sen räknat fram att bara den månadens tågförseningar kostat samhället någonstans mellan 10 och 15 miljoner kronor. I samhällskostanden räknar man in både den tid resenärerna förlorar, och SJ:s kostnader för restidsgaranti, ersättningsbussar och så vidare. Även om man tar hänsyn till att tågen går bättre på sommaren handlar det om mellan 70 till 85 miljoner kronor på ett år som pendlarnas tågförseningar på den här sträckan kostar samhället. Pengar som går upp i rök, för att tågen inte går i tid. Men det slutar inte där.

Samhällsutvecklingen i stort sinkas av tågförseningarna, menar Jonas Eliasson, professor på KTH. För tågstrulet gör att folk räds för att pendla, att man kanske inte tar det jobb man borde ta, att arbetsgivaren inte får den personal man vill ha:

 – Det moderna samhället bygger i sin kärna på specialisering av arbetskraft, arbetsplatser och kompetens. Det som är så farligt med ett transportsystem som inte fungerar är att man försämrar matchningen mellan de här kompetenserna. Och det i sin tur försämrar hela tillväxten och produktiviteten i samhället, säger Jonas Eliasson.

 – Ibland är man sur, ibland är man mest uppgiven på detta, säger pendlaren Jonas Tirén.

Så gjorde vi:

Vi tog hjälp av sajten Sena tåg, senatag.se, med att ta fram förseningar för perioden 17/1-16/2 för alla tåg mellan Uppsala och Stockholm 5:30-9:30 samt Stockholm-Uppsala 15:30-19:30 (utom Intercity, x2000 och nattåget från Norrland).

Vi räknade att ett inställt tåg i rusningstid innebar en försening med i genomsnitt 15 minuter. Vi delade den sammanlagda förseningen med alla relevanta tåg som gick då. Detta gav ett genomsnittsvärde för hur försenat varje tåg var.

Vi räknade sedan manuellt hur många som klev på morgontågen från Uppsala (då SJ ej släpper resandestatistik), vilket i genomsnitt var omkring 400 personer/tåg.

Sen tog vi hjälp av KTH:s järnvägsforskare Oskar Fröidh med att räkna på samhällskostnaden.

I sin beräkning använde han det värde som brukar användas för förseningstid på tågresor av denna längd, dvs drygt 300 kronor per timma. Han lade också på de schablonkostnader som finns för operatören vid förseningar som restidsgaranti, övertidsersättningar mm.

Den här uppskattningen av samhällskostnaderna för tågförseningarna gäller just dessa rusningstider som ett exempel på hur det kan se ut. För att få hela bilden av tågkaosets följdverkningar skulle man behöva räkna på andra resrelationer än bara Uppsala-Stockholm-Uppsala samt resande andra tider under veckorna än rusningstiden, liksom för andra operatörer som UL.)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".