Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera järnvägsbrister åtgärdas för sent

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 06.20
Urban Haglund från Trafikverket: ”Det är ju inte så det är tänkt”
(1:55 min)
Tågspår, Resecentrum i Uppsala. Foto: Tina Halldén/SR

Många av bristerna på järnvägarna i Sverige åtgärdas inte inom de tidsramar som Trafikverket föreskriver. Och det leder till att spåren slits fortare så att större reparationer krävs, med tågförseningar som följd.

På den del av Ostkustbanan som går genom centrala Uppsala blev över hälften av åtgärderna försenade eller inte utförda alls under förra året. Det visar en granskning som Upplandsnytt har gjort.

Vi gick ner till resecentrum i Uppsala för att höra vad resenärerna tycker om det här.

– Det är ju ganska viktigt för det blir ju faktiskt dyrare kostnader att åtgärda senare vilket blir en större belastning för oss skattebetalare, anser jag.

Totalt var det drygt 1300 anmärkningar på de delsträckor som korsar Uppsala län under förra året och nästan en tredjedel av dem åtgärdades för sent eller inte alls. Även om det är bättre än snittet i riket, är det fortfarande en stor andel som inte åtgärdas i tid.

Urban Haglund är funktionsledare för driftområde östra på Trafikverket:

– Nej, vi ska ju försöka att hålla nere den delen helt klart. Sänkt hastighet är ju ingenting vi eftersträvar på något sätt, det är ju ett misslyckande i leveransen.

Vad kan det få för konsekvenser att anmärkningar står och väntar utan åtgärd?

– Det kan ju bli att man bryter ner anläggningen fortare rent slitagemässigt.

Och det i sin tur kan leda till till att det behövs fler reparationer och att tågtrafiken måste stoppas oftare. Men enligt Urban Haglund är det inte farligt om tågen går trots anmärkningar på järnvägen:

– Nej, absolut inte. Vi prioriterar alltid säkerheten först så att är det något som är akut så bedöms det ju som akut, då stängs ju banan om det bedöms farligt på något sätt.

Men flera av anmärkningarna i Uppsala län ligger utan åtgärd långt över tiden. Den vanligaste gäller spårväxlar. Och där finns exempel som enligt tidsplanen skulle ha åtgärdats inom tre månader, men efter drygt ett år hade det fortfarande inte hänt något.

– Nej, det låter ju inte alls bra, men i och med att jag inte vet vad det är för anmärkning så kan jag inte uttala mig om vad det innebär att den ligger så länge. Men absolut, det är ju inte så det är tänkt. Så är det ju.

Fotnot: I vår granskning har vi tittat på de anmärkningar som Trafikverket bedömt bör åtgärdas inom två dagar, 14 dagar och 90 dagar.

Anmärkningar på de olika sträckorna i Uppsala län

Förutom den sträcka av Ostkustbanan som korsar centrala Uppsala har vi även tittat på alla andra delsträckor som går genom Uppsala län. Det är åtta delsträckor som fördelar sig på Ostkustbanan, Dalabanan och Mälarbanan.

Ostkustbanan

Totalt antal anmärkningar: 665

Antal som ej åtgärdades i tid: 203

Det vill säga uttryckt i procent: 31%

Delsträckan 429, det vill säga Uppsala C till Uppsala N utmärker sig då det där handlar om 61 procent av anmärkningarna som ej åtgärdats i tid.

Dalabanan

Totalt antal anmärkningar: 493

Antal som ej åtgärdades i tid: 127

Det vill säga uttryckt i procent: 26%

Mälarbanan

Totalt antal anmärkningar: 155

Antal som ej åtgärdades i tid: 37

Det vill säga uttryckt i procent: 24%

Upplandsnytt har granskat alla anmärkningar från Trafikverkets säkerhetsbesiktningar av järnvägarna förra året. Totalt var det 1313 anmärkningar på de här sträckorna och i snitt åtgärdades 27,5 av dem för sent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".