Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Man behöver inte åtgärda felet"

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 07.03
Säkerhetsbesiktning och underhåll sköts av samma företag. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Samma företag som gör säkerhetsbesiktningarna på våra järnvägar sköter även underhållet. De bestämmer alltså vilket underhåll som behövs göras och vad det kostar. Det visar Sveriges Radios fortsatta granskning av järnvägsunderhållet. Kritikerna hävdar att företagen på det här sättet kan påverka både vilka jobb de gör och vilka intäkter de får.

– Att entreprenören besiktar och sedan själv åtgärdar felet och skickar fakturan bevisar bara att systemet är fel, säger Jörgen Lundström är järnvägsarbetare på fackförbundet Seko.

Underhållet av järnvägarna sköts av de företag som Trafikverket slutit kontrakt med.

Förra året betalades över fem miljarder till underhåll och reinvesteringar i järnvägar över landet.

Men underhållsföretagen får även utföra de säkerhetsbesiktningar som visar vilka åtgärder som behöver göras på banorna.

Att samma företag både gör underhåll och utför besiktningen möter kritik.

– Besiktningarna utförs av entreprenörerna, de rapporteras in och släcks sedan av samma företag, som talar om "att nu har vi gjort det här", säger Jörgen Lundström på Seko.

– Ska man vara riktigt misstänksam kan man fundera, det är ju ett enkelt sätt att tala om vilka fel det finns, skicka en faktura och man behöver inte åtgärda felet.

– Jag tror inte den kontrollen finns, säger Jörgen Lundström.

Att besiktningarna inte sköts av en oberoende part ifrågasätts även av forskare.

Så här säger Uday Kumar, professor i underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

– Ärligt talat är det inte bra. Man vill gärna ha en oberoende person eller myndighet som kontrollerar och besiktar.

Men Trafikverket anser inte att det är ett problem att underhållsföretagen även sköter besiktningarna. Så här säger Lena Engstedt, underhållschef på Trafikverket.

– De här besiktningsmännen, det är en professionell roll som de har. Vi kan inte se att den har förändrats i och med att vi har olika entreprenörer. Det är en del av kontraktet.

– Vi ser snarare att det finns fördelar. Att det får en effektiv underhållsplanering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".