Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrare resa vid kortbetalning

Publicerat torsdag 29 juli 2004 kl 06.47

Våra resor till utlandet blir ofta dyrare än vad vi hade tänkt oss från början, när alla pristillägg lagts på biljetten. Dagny Berlin från Läby norr om Uppsala informerade sig grundligt om priset när hon nyligen beställde en Cypern-resa från Ving, men fick ändå en överaskning där hon skulle betala. Att betala med kontokort kostade 75 kronor.

Trots all sin nogrannhet får alltså Dagny Berlin till slut en Cypernresa som är dyrare än vad hon hade tänkt sig. Att betala in via giro vill hon inte eftersom hon då är tvungen att exakt pricka in avlöningsdagen så att hon har täckning på kontot, och internet har ännu inte kommit till hemmet i Läby. 75 kronor är ingen jättesumma, säger hon, men hon känner sig ändå lurad.

-Alla uppmanar ju en att använda kortet, jag betalar för kortet till banken och är det i så fall att man har ett avtal med banken, så att banken tar så här höga avgifter, då måste det ju vara något fel på avtalet eller på banken, för jag betalar faktiskt också för mitt betalkort

Hos Vings konkurrenter Apollo och Fritidsresor tar man inte ut något extra för betalkort, men väljer man kreditkortet, ja då blir det mellan 75 och 100 kronor extra där också.Annika Heinmetz, försäljningschef på Ving, som vill ta 75 kronor för Dagny Berlins betalkortköp, förklarar kostnaden med att den inte har med kortet att göra. Det här är en administrativ avgift för de kostnader som det innebär att hantera betalningar inne på resebyråerna.

-Där har vi då valt att ta betalt för den tjänsten, helt enkelt, för dem som ändå väljer att betala i butik.

Men enligt ett beslut som Konkurrensverket fattade i midsomras blir det snart i stort sett omöjligt för alla sorts handlare att straffa kortkunder. Man får inte behandla kontantkunder och kortkunder olika. Men vad gäller resebyråerna, tar de oftast inte emot kontanter överhuvudtaget, och då klarar de sig undan de nya reglerna, eftersom de inte har några kontantkunder att favorisera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".