Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot nätbaserade bostadsföretag

Publicerat måndag 6 september 2004 kl 07.17

Allt fler bostadsbolag blir helt nätbaserade. Det betyder i praktiken att den som vill ställa sig i bostadskö måste göra det via internet. Och det är något som väcker kritik. Lennart Sjögren är ordförande i Pensionärernas Riksorganisation i Uppsala.

Lennart Sjögren berättar att ett par i 85-årsåldern som hört av sig till PRO, förtvivlade över det nya systemet för bostadskö som kräver att all kommunikation sker via e-post. Det är ett system som AP FAstigheter tagit fasta på. Att söka bostad via brev eller telefon hos dem går alltså inte. Men att det här skulle vara ett sätt att reglera bostadskön, som PRO hävdar, stämmer inte, säger Pontus Rode, som är reionchef för AP Fastigheter Uppsalabostäder.

AP Fastigeheter är inte ensam om det här typen av kundkontakt. Inom kort kommer även det kommunalägda Uppsalahem att införa ett liknanade system, (där grundtanken är att kunden ska vara den aktiva parten i bostadsletandet.) Båda bolagen poängterar dock att om man inte har någon dator så kan man komma till deras kontor för datorhjälp. Men på PRO ställer man sig ändå mycket kritisk till den här utvecklingen.

Reporter: sofia.kottorp@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".