Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lurad av fondbolag

Publicerat tisdag 18 oktober 2011 kl 16.52
"Det visade sig vara själva avtalet"
(1:57 min)

Företaget Svensk fondanalys, som sedan i somras har försökt värva nya kunder i på stan Uppsala, har fått klagomålen att ramla in till Konsument Uppsala. Marian Niiskala är en av dem känt sig lurad av företaget.

– Han sa att jag skulle få ett mail om jag skrev på hans blankett men det visade sig sedan att det var själva avtalet. Jag såg inte det för jag hade ju bråttom, säger Marian Niiskala.

Marian Niiskala berättar att hon blev stoppad på stan av en försäljare från Svensk fondanalys som erbjöd henne en prenumeration på premiepensionsrådgivning. Eftersom hon varken var intresserad av eller hade råd med erbjudandet försökte hon prata sig ur situationen och gå därifrån. När det inte fungerade gick hon till sist med på att skriva under ett papper, eftersom hon uppfattade det som att hennes underskrift endast innebar att hon skulle få mer information om erbjudandet per mail. Men det visade sig sedan att det var själva prenumerationsavtalet hon skrivit under.

Ewa Lena Schweitz som är konsumentrådgivare i Uppsala kommun säger att det är många som har hört av sig till dem med klagomål om Svensk fondanalys försäljningsmetoder. Metoder som enligt henne är olagliga.

– Ja det är vilseledande marknadsföring, otillåten marknadsföring, man säger bara en bråkdel av den verklighet som man sedan skriver på, säger Ewa-Lena Schweits.

Och konsumentrådgivare Ewa Lena Schweits mötte tidigare idag Peter Larsson som är partneransvarig på Svensk Fondanalys i en debatt i Studio uppland. Peter Larsson sa då att han anser att det med all tydlighet framgår vad kunderna skriver på:
– I de avtal som skrivs på, där står det ju klart och tydligt vad som ingår i det, och det står även tydligt i de allmänna villkoren, säger Peter Larsson från Svensk Fondanalys.

Ewa-Lena Schweits svarar:
– Ja alltså kunderna frågar ju väldigt specifikt: kommer det här att kosta mig nånting? Nej säger säljaren då och då tycker man att det är enkelt att skriva på och komma därifrån då.

– Ja problemet för oss är ju att vi anlitar extrena försäljningsorganisationer, säger Peter Larsson, som tillägger att Svensk fondanalys att företaget så sent som idag haft möte med Konsumentverket för att diskutera hur de ska göra för att bli tydligare gentemot kunderna, säger Peter Larsson.

 

Klara Klintbo Skilje
klara.klintbo.skilje@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".