Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pendeln kan bli försenad

Publicerat tisdag 1 november 2011 kl 07.43
"Kan ta ett år till innan trafikstart"
(2:01 min)
SL:s pendeltåg. Foto: Bertil Ericson / Scanpix

SL-pendeln mellan Uppsala och Stockholm kan bli försenad. Snart ska ju landstingspolitikerna fatta beslut om pendeln som förhoppningsvis ska komma igång i december nästa år. Men om man inte snart når en uppgörelse om ifall tågen får stanna på Arlanda så är risken stor att tåglinjen blir försenad.

– Om det blir någon förskjutning här, då är det i stort sett ett år till som behövs innan trafikstart kan ske. Då är det december 2013 i så fall, säger Sture Jonsson som är informationschef på Upplands lokaltrafik.

Linjen är tänkt att gå från Uppsala och stanna till i Knivsta, Arlanda, Upplands Väsby och därefter alla stationer på väg mot Stockholms Central med Älvsjö som slutstation.

Innan landstingspoltikerna kan klubba frågan så måste ett och annat lösa sig. En av dom lite mer knivigare frågorna är Arlanda. Eftersom stationen inte drivs av staten så måste alla tågbolag som vill stanna där betala en slant för varje passagerare. Något som UL gör redan idag via Upptåget.

– Den banan är ju finansierad via ett annat bolag. Det är inte statligt finsnsierat. Och det bolaget har då rätt att ta ut ersättning av de som trafikerar den banan, säger Sture Jonsson.

Hur går förhandlingarna?

– De pågår kan vi säga. Det finns ju ett alternativ och det är att köra via Märsta istället för via Arlanda, men vi hoppas att vi inte ska komma i ett sådant läge.

Motparten i UL och SL:s förhandlingar är A-train, bolaget som också driver Arlanda Express. Ett tåg som gårt fort och som kostar lite extra att åka med.

Även om den nya pendellinjen inte kommer att gå i expressfart så går det inte att komma i från att det är två konkurrenter som förhandlar med varandra.

Linjen förväntas dels locka många upplänningar som jobbar i Stockholms norra förorter, dels en hel del som ska till och från Arlanda.

– Det är väldigt många som har behov att resa dit, både för de som arbetar på Arlanda, men också för alla som ska vidare med flyg eller kommer med flyg. Det finn också en klar ambition från flygplatsen att försöka få fler att ta kollektivtrafik istället för att sitta i egen bil, säger Sture Jonsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".