Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
AMBULANSDIRIGERINGEN

Problem för Medhelp

Publicerat tisdag 1 november 2011 kl 13.21
"112-operatören läser upp numret"
(1:36 min)

Igår tog sjukvårdsföretaget MedHelp över ambulansdirigeringen i Uppsala län från SOS Alarm. Men det är fortfarande inte löst hur företaget ska få telefonnumret till den som ringer och larmar överfört från SOS Alarm.

I väntan på en teknisk lösning använder man sig av ett tillfälligt arrangemang.

– Det som har hänt är att vi har löst den frågan just nu. Det innebär att 112-operatören läser upp numret till oss och vi knappar in det i våra system och bekräftar numret. Därefter kan vi positionera och bestämma adress, säger Geir-Erik Hyvärinen, projektledare på MedHelp.

Än är alltså frågan om hur man ska föra över det så kallade A-numret, dvs telefonnumret till den personen som ringer in till SOS-alarm, inte helt löst.

Tidigare var det SOS Alarm som både tog emot samtalen och dirigerade ut ambulanser. Men efter att sjukvårdsföretaget MedHelp vann en upphandling med landstinget, är de som från och med igår har hand om ambulansdirigeringen i Västmanland.

Det finns inget bra sätt att föra över information om den som ringer mellan larmcentral och ambulansdirigering. Dels saknas tekniken, dels har SOS Alarm inte velat ge ut telefonnumret av sekretesskäl.

Nu har man tvingats till en nödlösning: SOS-operatören kommer alltså att, i samband med att den kopplar vidare samtalet, läsa upp telefonnumret för MedHelp.

Visst finns det risk att den mänskliga faktorn ställer till det vid uppläsningen av numret, men trots det är systemet säkert, menar Geir-Erik Hyvärinen på MedHelp:

– Det bästa vore givetvis om man fick telefonnumret elektroniskt i samband med att vi tar emot samtalet. Jag vet att SOS Alarm jobbar på frågan, men någon prognos på tid, det har jag inte.

Kontrollen är tillräcklig, menar han:

– Den mänskliga faktorn finns ju alltid med, men vi repeterar numret och sedan när vi får patienten i örat så frågar vi igen vilket nummer de ringer ifrån. Så egentligen kontrollerar vi numret tre gånger.

– Det här är första gången någon, förutom SOS Alarm, någon gör det här i Sverige. Vi håller fortfarande på att trimma in vårat systen och vår personal, men vi blir bättre och bättre hela tiden, så det känns jättebra, säger Geir-Erik Hyvärinen.

Karina Morberg
p4uppland@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".