Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjukvårdsupplysning ska korta lång kö

Publicerat onsdag 13 oktober 2004 kl 06.51

Sjukvårdsupplysningen anstränger sig nu för att fortare kunna hjälpa fler patienter. I går kväll var det tre timmars väntetid för den som ringde sjukvårdsupplysningen vid sextiden. På helgerna kan det vara ännu längre kö.

I snitt får den som ringer vänta i en och en halv timme.

Det kan vara svårt att snabbt få råd när man blir sjuk. Men nu gör sjukvårdsupplysningen stora ansträngningar för att fortare kunna hjälpa fler patienter. Från att ha varit nio sjuksköterskor är man i dag 15 som svarar. Och ännu fler ska anställas för att sjukvårdsupplysningen ska kunna serva hela länet och ha öppet dygnet runt.

Till nästa år kommer alltså 30 sjuksköterskor att jobba på sjukvårdsupplysningen. Alla har specialistutbildningar, inom till exempel barnsjukvård, missbruk eller akutvård. Men det är inte bara mer personal som kan korta köerna. Det är vanligt att folk ringer om andra saker än att de mår dåligt, man undrar var närmaste apotek ligger eller om olika telefonnummer.

- Sommaren 2005 ska det bli bättre. Målet är att bara ha några minuters kö, säger enhetschef Monika Mäki Karlstrand.

På sikt hoppas Monika Mäki Karlstrand att Uppsalas sjukvårdsupplysning ska bli en del av den nationella rådgivningen.

- Då ska man även lättare kunna få rådgivning på sitt hemspråk och vi har större möjlighet att ha fler sköterskor i tjänst under hela dygnet som kan fler språk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".