Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Funktionshindrade skeptiska till färdtjänstcentral

Publicerat onsdag 20 oktober 2004 kl 07.08

Planerna på att införa en gemensam beställningscentral för färdtjänsten i Uppsala län tas inte emot väl av de funktionshindrade.

Enligt landsting och kommun finns det stora vinster med en beställningscentral men många handikappade fruktar att servicen kommer att försämras.

För den som i dag vill åka färdtjänst är det vanligast att man ringer direkt till sitt taxibolag och beställer en resa. Men nu finns alltså planer på att införa ett gemensam beställningscentral för hela länet. Oavsett om man bor i Älvkarleby eller Knivsta så ringer man centralen.

Där kollar man om det finns andra människor som ska åka samma sträcka eller om det kanske till och med finns en busslinje som passar istället på delar av sträckan. På det här sättet utnyttjar man den vanliga busstrafiken bättre samtidigt som man sparar pengar.

Men bland de som åker färdtjänst finns en oro över vad det här kommer att betyda för servicen. Mona Gröning jobbar med färdtjänstfrågor inom Handikapprörelsen:

- Det blir ju inte den här personliga kontakten. Man känner sig otrygg när man beställer. Man vet inte vem som kommer och hämtar en, om de känner till ens speciella behov. Sen är ju många rädda för att åka tillsammans med andra människor, sger Mona Gröning.

Tidigare erfarenheter visar att oron mycket väl kan va befogad. I början av 90-talet provades nämligen en beställningscentral för färdtjänsten i Uppsala kommun, men modellen fick skrotas efter högljudda protester från de funktionshindrade. Väntetiderna var alldeles för långa och beställningscentralen fungerade inte tekniskt.

Mats Börjesson på Regionförbundet i Uppsala, som utreder förslaget, är dock optimistisk:

- Redan idag fungerar det ju så att en del som åker buss måste ringa för att boka just buss. I Knivsta till exempel finns det en del turer då man måste ringa, och det är det här vi vill bygga ut, säger Mats Börjesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".