Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjukvårdsrådgivningen fungerar bättre

Publicerat fredag 27 juli 2012 kl 17.05
"70 procent är bra för att vara den här sommaren"
(1:44 min)
Många ringer till sjukvårdsrådgivningen i sommar. Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Sjukvårdsrådgivningen 1177 har en bit kvar innan målsättningen att 90 procent av de som ringer ska få hjälp inom tre minuter uppfylls. Men det funkar bättre i Uppsala län än hos många andra landsting.

Monica Mäki Karlstrand, verksamhetschef för sjukvårdsrådgivningen i Uppsala, tror att framgången beror på att de gjort omstruktureringar efter den problemfyllda våren. Bottennoteringen nåddes i mars, då endast 39 procent av samtalen besvarades inom tre minuter. Nu har man sett till att det finns kapacitet att besvara ytterligare 1 000 samtal.

- Vi har ökat antalet samtal som vi tror ska komma till oss på sjukvårdsrådgivningen med 1 000 samtal för juli för att våren har varit som den har varit och att vi har antagit att det kanske kommer att ringa fler. Det har visat sig att det stämt ganska väl överens. Under sommaren har vi haft ganska bra tillgänglighet. Om man tittar på medel för en månad som juli, om man slår ut alla dagarna på varann, så är vi nästan uppe i 70 procent som besvaras inom tre minuter.

Det är ju ett nationellt mål att alla landsting ska besvara 90 procent av de här samtalen inom tre minuter...

- Jajamen, jag tycker att det är ett alldeles utomordentligt mål, och det är det vi strävar efter. 70 procent är bra för att vara den här sommaren, men vi är absolut inte i hamn.

Det nationella snittet under juni för samtliga landsting ligger på 55 procent, där landstingen i Skåne och Västernorrland delar det sämsta resultatet på 41 procent. Uppsala har en juninotering på 62 procent, men har nu alltså ökat ytterligare. Det totala antalet samtal per dygn varierar mellan 550 till 800 enligt Monica Mäki Karlstrand.

- 70 procent inom tre minuter kan man tycka är lite väntetid, men största delen av dygnet kommer man fram i princip på en gång till sjuksköterska. Men det kan vara några korta stunder med sårbara situationer då många råkar ringa samtidigt då vi har svårt att leva upp till att svara på en gång. Men största delen av dygnet kommer man fram väldigt fort, säger Monica Mäki Karlstrand.

Antalet samtal som besvaras inom nio minuter når knappt 90 procent.

Johan Hedman

johan.hedman@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".