Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppsala län

Allt dyrare med kollektivtrafik i länet

Publicerat onsdag 1 augusti 2012 kl 07.11
Resenär: "Det är ganska dyrt"
(1:59 min)
1 av 2
UL-buss på linje 811 mot Öregrund. Foto: August Bergkvist / SR
2 av 2
Johan Örjes, kollektivtrafiknämnden i Uppsala kommun Foto: Martin Hult / Sveriges radio

Det blir allt dyrare att åka kollektivt i Uppsala län. Under de senaste nio åren har priset för ett månadskort på länsbussarna stigit med 46 procent, vilket är något dyrare än riksgenomsnittet. Samtidigt har andra priser i samhället inte ökat lika mycket.

Vi har pratat med Aek, som varje dag tar länsbussen till jobbet. Han har haft månadskort i flera år och är väl insatt i prisutvecklingen.

– Det är ganska dyrt och priset har höjts ganska mycket. Det har ökat med typ 300 spänn de senaste tre åren.

Tycker du att det här är en rimlig prisökning?

– Nej, det är lite för mycket om priset ska ökas varje år eller var sjätte månad tycker jag.

2003 låg priset för ett månadskort på länsbussarna på 820 kronor, i år ligger priset på 1 200 kronor. Det ger en ökning på 46 procent. I jämförelse har övriga konsumentpriser i genomsnitt ökat med 13 procent enligt konsumentprisindex. Ändå har priserna i Uppsala inte sprungit iväg lika mycket som i till exempel Kronobergs län där biljettpriserna stigit med 72 procent under samma period. Johan Örjes, centerpartist och ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd, försvarar de höga priserna.

-- Den största anledningen till de höga priserna är de satsningar som vi har gjort på att bygga ut kollektivtrafiken. Vi har ju ett väldigt bra utbud av kollektivtrafik i Uppsala län, och vi har ju också nu en helt annan kvalité på busstrafiken. Inte minst när det gäller komfort och säkerhet, och det är klart att det här kostar.

Men är inte en ökning på 46 procent lite väl mycket?

– Nej, inte om du tittar på vad du också får för pengarna. Ska vi ha en bra kollektivtrafik så måste både vi som reser med den och skattebetalarna vara med och betala.

Hur bra rimmar den här prisökningen med målsättningen att spara på miljön genom att få fler att åka kollektivt?

– Jag är övertygad om att det som gör att människor ställer bilen och istället tar bussen är att du har ett säkert och bekvämt alternativ till bilen. Inte att det är billigare för plånboken. Att det är billigare att åka kollektivt än att ta bilen det är självklart.

Aek håller inte med om det påståendet.

– Jag tror att fler skulle åka kommunalt om det vore lite billigare att åka buss, det är nog inte lika många som åker när det är så pass dyrt.

Johan Hedman
johan.hedman@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".