Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nödställda fick vänta för länge

Publicerat torsdag 2 augusti 2012 kl 06.06
SOS: ”Det är mycket bekymmersamt”
(1:23 min)
SOS Alarm: Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

Människor i nöd som ringde larmnumret 112 under midsommarhelgen fick vänta för länge - mer än en halv minut. Det var Medhelps larmcentral i Västerås som hade problem. Medhelp är det företag som också styr ambulansdirigering i Uppsala län. Det som hände i midsommarhelgen ledde till att patientsäkerheten hotades enligt SOS alarm.

Den som blir sjuk och ringer 112 kommer till SOS alarm som sedan kopplar vidare till Sjukvårdens larmcentral, SVLC, som drivs av det privata företaget Medhelp.

Men under midsommarhelgen i år stängde Sjukvårdens larmcentral i Västerås, så SOS Alarm fick då koppla vidare till Sjukvårdens larmcentral i Eskilstuna.

Detta gjorde att väntetiden blev längre än 30 sekunder och det överskrider det svartidskrav som gäller.

Därför har nu SOS Alarm skrivit en incidentrapport till både Socialstyrelsen och Landstinget Västmanland.

Fredrik Bergengård som är presstalesman på SOS Alarm är kritisk.

– Det är mycket bekymmersamt. Vi har ju ansvarat för nödnumret sedan 1973 och vår erfarenhet är att det är här en helg då det rings mycket och då folk råkar mycket illa ut. Det är en mycket ogynnsam situation som jag tror att ingen vill ha.

Vad är det mest oroväckande?

– Det vi ser ur samhällsperspektiv och från den enskilde medborgaren, det är ju att när man väl behöver hjälp från 112 då ska det här fungera. Oavsett vem som levererar tjänsten så måste det vara en stabil verksamhet både tekniskt, personellt och kunskapsmässigt, säger Fredrik Bergengård.

– När vi då ser att vi inte kan bli av med samtalen eller hjälpa människor då har vi reagerat och tillskrivit både landstinget och Socialstyrelsen, fortsätter han.

Men Charlotte Björkman, verksamhetschef på Medhelp, menar att det fanns tillräckligt med personal under midsommarhelgen:

- Det var ingen nedskärning av personalen, sen påverkas inte verksamheten av hur personalen sitter geografiskt. Jag har gjort en bedömning. Som verksamhetschef har jag också ansvar för att verksamheten ska bedrivas patientsäkert, vilket har gjorts, säger Charlotte Björkman.

Elza Zandi, P4 Västmanland
elza.zandi​@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".