Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Myndighet kände inte till strul med telenät

Publicerat tisdag 7 augusti 2012 kl 07.42
"Då kommer vi ta upp det med Telia"
(1:47 min)
Telefonledning (arkivbild). Foto: Hasse Holmberg / Scanpix

Många boende på de orter där Telia har rivit sitt fasta telenät kan inte ringa när det är strömavbrott. Den ansvariga myndigheten, Post- och telestyrelsen, trodde att problemet var löst och riktar nu kritik mot bolaget.

För myndigheten kommer det som en överraskning att nästan alla berörda kunder i Uppland efter flera månader fortfarande saknar det nödvändiga batteriet.

– Då får vi upp det med Telia när vi träffar dem nästa gång, om det är så att det fortfarande finns problem med det, säger Olof Bjurö på Post- och telestyrelsen.

Runt 50 000 kunder i hela landet är berörda när Telia river de delar av sitt fasta telenät som inte längre är lönsamma. Ingen ska bli utan vare sig telefoni eller internet, det lovade Telia när teknikskiftet startade. Men snart stod det klart att allt inte gick som planerat. Olof Bjurö på Post- och telestyrelsen berättar att klagomålen började strömma in till myndigheten förra året.

– Det var kunder som inte fick lösningar som fungerade tillräckligt bra, säger Olof Bjurö.

Det visade sig vara fel på de batterier som ska säkra att det går att ringa även vid strömavbrott. I oktober tog Telia time out, och först framåt våren gick arbetet vidare, nu i betydligt mindre skala. Olof Bjurö har trott att tekniskiftet fungerar mycket bättre nu.

– Sedan Telia fick ordning på problemet har vi haft betydligt färre klagomål, bara ett fåtal, och det har också att göra med att Telia går betydligt långsammare fram, säger Olof Bjurö.

Men som Upplandsnytt avslöjade i går har Telia inte alls fått ordning på sina tekniska problem. Flera månader efter att koppartråden revs har de flesta berörda kunderna i Uppland inte fått det batteri som krävs för att kunna ringa utan ström. Det visste inte Olof Bjurö.

– Nej, det gjorde jag inte. Men Telia kommer att leverera batterier till de kunder som har haft problem, säger Olof Bjurö.

Men det här gäller ju kunder som fick ersättningslösningen installerad i mars, efter det att Telia tog sin time out, och de har fortfarande inte fått några batterier?

– Om det blev problem efter installationen så måste Telia ta hand om de problemen.

Gusten Holm
gusten.holm@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".