Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Valöbor utan internet i tre veckor

Uppdaterat torsdag 9 augusti 2012 kl 10.45
Publicerat torsdag 9 augusti 2012 kl 06.17
"Jag blev nästan full i skratt"
(2:23 min)
Valöhemmet har varit utan både internet och telefonförbindelse i veckor, berättar Sandra Käll. Foto Gusten Holm/SR

I Valö i Östhammar har runt 40 hushåll varit utan internet i närmare tre veckor. Kommunen är kritisk till att företaget som sköter driften av nätet har tagit så lång tid på sig att åtgärda felet.

För egenföretagaren Helene Käll har det lett till stora bekymmer att hemsidan har legat nere.

– Det är svårt att säga hur många kunder man har tappat. Plus all tid man har suttit i supportkö: "Du är nummer 21. Knappa hit och knappa dit". Och sen samma svar: "Vi felsöker", eller "Det är avklarat".

Och det var inte bara internet som slutade att fungera - även telefonin har strulat, berättar grannen Sören Axelsson.

– Jag tappade bort min mobiltelefon och slog mitt eget mobilnummer. Någonstans började det pipa. Jag gick dit och såg att det var någon annans hemnummer i min mobiltelefon.

Sandra Käll arbetar på demensboendet Valöhemmet, som använder telefon via bredband och därför har drabbats särskilt hårt.

– Vi har varit utan telefon nu i snart tre veckor. Internet fixade de i går. Vi kan inte beställa matvaror eller kontorsmaterial, och vi kan inte hantera våra löner. Och de anhöriga får inte tag på oss.

Jan Rydberg på kommunala Östhammars stadsnät är inte nöjd med hur problemet har hanterats av företagen Open net och Fiberdata, som sköter driften av nätet.

– Spontant tycker jag att det har tagit alldeles för lång tid att komma tillrätta med de här driftstörningarna.

Om några veckor ska kommunen träffa företagen och gå igenom vad som har hänt.

– Ser vi att det finns brister, då måste de åtgärda dem.

Orsaken till det långa avbrottet var att två fel sammanföll på telestationen i Valö. Samtidigt som teknikerna höll på att uppgradera mjukvaran slog åskan ut en del av hårdvaran. Christer Brunström, vd på Fiberdata, är självkritisk.

– Det här skedde mitt under semstertider och vi hade inte full beredskap. Till slut nådde det ledningen och vi gav det högsta prioritet.

Enligt Christer Brunström ska felet nu vara åtgärdat, men när vi kontrollerar den uppgiften med Sören Axelsson vid 10-tiden på torsdagen visar det sig att han fortfarande saknar internet.

Helene Käll har fått nog. Hon sa upp sitt avtal och ordnade i stället en annan uppkoppling.

– När jag skulle säga upp mina avtal så ringde jag för att få en adress dit jag kunde skicka uppsägningen. Då föreslog de att jag skulle mejla uppsägningen. Då blev jag lite full i skratt och sa att det är just det som är problemet: vi har inget internet. "Nehej".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".