Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EHB lät hiss vara trasig i fyra dagar

Publicerat onsdag 22 augusti 2012 kl 17.18
EHB:s förvaltningschef lena hagman
(2:04 min)
Asha Mohamed i huset där allt mindre fungerar, trots felanmälan. Foto: Cathrin Reth/SR

Enköpings hyresbostäder, EHB, får nu hård kritik av sin egna hyresgäster. Bland annat har hissen i ett av EHB:s hus i Romberga i Enköping - ett tiovåningshus - varit trasig i fyra dagar, och äldre och barnfamiljer som bor där har haft problem med att ta sig ut.

Roda Omár bor där tillsammans med sin familj och sin rullstolsburna mamma som inte kunnat gå ut på flera dagar:

– Det är jättejobbigt för henne, och det är jobbigt för mig också eftersom jag har småbarn som går på dagis. Jag tror det är jobbigt för alla som bor här.

Du fick ställa in ett läkarbesök som din mamma skulle gå på?

– Ja, hon hade ett läkarbesök i måndags för att ta blodprov, men jag var tvungen att ringa till doktorn och säga att hon inte kunde komma på grund av att hissen inte fungerar, säger Roda Ómar.

Flera personer som bor i tiovåningshuset på Rombergsgatan som vi har pratat med har de ringt upprepade gånger till Enköpings hyresbostäder - EHB - för att få hjälp utan att något händer. De säger att EHB har lovat att de ska komma och fixa problemen, men inget har hänt. Och när Upplandsnytt ringer till numret för felanmälan så säger en telefonröst att numret är stängt till den sjunde juni.

Det är inte bara hissen i huset som är trasig. Flera boende berättar också att torktumlaren i tvättstugan har varit trasig, i över en månad. Och tvättmaskinen fungerar inte heller förklarar Safia Hussein:

– Dörren till tvättmaskinen öppnas inte, och det ligger gamla kläder kvar i den. När jag sen ringer och gör felanmälan så säger de att de inte kan komma.

Och för Roda Omar på nionde våningen blir det mycket spring i trapporna.

– Bara igår gick jag upp och ner fem gånger, säger hon.

Lena Hagman är förvaltningschef på EHB, och svarar på kritiken:

– I söndags kontaktades vår hissleverantör om felet. Det visade sig att en omformare är trasig. Vår hissleverantör beställde hem en ny från utlandet, men när den kom fram så var den också trasig. Där är vi nu tyvärr.

Hur kommer det sig att man inte kan ringa på något av era nummer utan att det går på en telefonsvarare som säger att ni är tillbaka den sjunde juni?

– Just idag har vi en konferens så vi är inte på kontoret idag. Jag vet inte varför det går på ett sådant meddelande, vi kodar ju ut våra telefoner via kommunens system, säger Lena Hagman.

Cathrin Reth
cathrin.reth@sverigesradio.se

Tomas Magnusson
tomas.magnusson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".