Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsalaföretag vill få fler kvinnor att göra karriär

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 16.23
Elaine Eksvärd om konsten att få andra att lyssna
(4:42 min)
1 av 3
Elaine Eksvärd retorikkonsult foto Sanna Richter SR.
2 av 3
Anna Cederquist Elaine Eksvärd och Susanne Özmete. Foto Sanna Richter SR
3 av 3
Anna Cederquist och Susanne Özmete, Foto Sanna Richter SR

Genom att erbjuda nätverk, föreläsningar och konferenser vill Susanne Özmete och Anna Cederquist få fler kvinnor att ta plats på jobbet. En sådan föreläsning handlar om hur man kan få människor att vilja lyssna på det man berättar - P4 Uppland tittade in.

– Vi ser att kvinnor har svårare att ta sig fram i näringslivet och offentlig sektor. Det finns väldigt många kvinnliga förebilder, både internationellt och i Sverige som behöver lyftas fram och vara goda exempel för alla unga kvinnor som kommer ut i arbetslivet, säger Susanne Özmete.

Efter att ha drivit det egna företaget Klara K i sex år så är de också goda förebilder själva, företaget växer och nu vill de expandera till Västerås och så vill de bli störst i Skandinavien.  

– Vi gör en konferens varje år och den vill vi växa med så om två år räknar vi med att den ska bli Skandinaviens största mässa för kvinnor, säger Anna Cederquist.

När P4 Uppland hälsar på så har Klara K arrangerat en föreläsning med Elaine Eksvärd som är retorikkonsult. Hon pratar om konsten att få människor att lyssna och vi frågar, varför måste man lära sig att prata?

– Det är ju det som är länken mellan oss och andra. Du kan vara jättekompetent men kan du inte förmedla kompetesen så är det ju väldigt få som känner till det, det är konsten att få någon att förstå, säger Elaine Eksvärd.

Och hennes bästa tips för att få någon att lyssna:

– I regel är människor väldigt intresserade av sig själva så det handlar inte om att köra en monolog själv utan att få den andra att prata och ställa frågor intresserat, säger hon.   

Andra tips är att vara sig själv, tänka på hur andra uppfattar dig och berätta varför den andra vinner något på att lyssna på dig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".