Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyrenoverade lägenheter i dåligt skick

Publicerat måndag 10 juni 2013 kl 06.16
"Det borde se snyggt ut - och funka..."
(2:26 min)
Jonny Nilsson utanför sin lägenhet, där felen varit många. Eva Byegård från hyresgästföreningen säger att det varit mycket problem kring renoveringarna. Foto: Mårten Nilsson, SR

Nu kommer nya klagomål gällande kvalitén på de pågående renoveringarna av Rikshems lägenheter i Gränby i Uppsala - en renovering som medför kraftigt ökade hyror.

Fastighetsägaren Rikshem har hittills hävdat att det bara handlat om något undantagsfall som drabbats av missar och fel i samband med renoveringen. Men nu kommer fler vittnesmål från boende och hyresgästförening. Många hyresgäster har haft klagomål, säger Eva Byegård i Gränby hyresgästförening.

 – Vi har uppfattningen att det varit mycket problem, säger Eva Byegård i Gränby hyresgästförening.

Larmsignalerna från hyresgästerna i Gränby har varit så många att hyresgästföreningen kallat till ett möte i kväll där klagomålen på renoveringarna ska samlas in. För några veckor sen uppmärksammade Upplandsnytt problemen för första gången, då hyresgästen Johan Rosenberg berättade om hur det var då han flyttade in efter renoveringen, med bland annat duschvatten som rann ut i hallen, och en tv som inte fungerade eftersom tv-kabeln klippts av.

 – Redan nu har det gått en månad utan att vi egentligen har ett fungerande boende, sa Johan Rosenberg i Upplandsnytts tidigare inslag.

Men det svar vi fick då från fastighetsägaren Rikshem och projektchefen Erik Hävermark var att Johan Rosenbergs problem var ett undantagsfall:

 – Jag tycker att det här snarare låter som en avvikelse mot det normala, sa Erik Hävermark.

Men på hyresgästföreningen i Gränby är alltså uppfattningen en annan. Och även hyresgästen Jonny Nilsson har märkt av problemen. Första veckan efter att han flyttat in efter renoveringen lämnade han in två hela listor med missar och fel:

 – Min uppfattning är att det inte funkat nåt vidare. Med tanke på vad man kommer att betala i slutänden så tycker jag väl att det borde se snyggt ut - och funka, säger Jonny Nilsson.

I Jonny Nilssons fall handlade det om dörrlås som inte fungerade, att diskbänken satt löst, persienner som saknade vridstång och att bara halva balkongen hade målats. Flera av Jonny Nilssons grannar har också klagat på liknande fel eller värre, säger han. Bland hyresgästerna berättas också om att det tidvis varit kaos kring evakueringarna under renoveringstiden.

 – Det har hänt att man blivit hänvisad till en lägenhet dit redan en annan hyresgäst hänvisats, det har också hänt att man kommit till en lägenhet som varit ostädad, och det har varit svårt att få ut nycklar ibland, säger Eva Byegård i Gränby hyresgästförening.

Kritik alltså både mot evakueringarna och själva renoveringarna. Erik Hävermark på Rikshem säger att vad gäller felen i Jonny Nilssons lägenhet så känner han till att det var en del problem i den.

 – Vi var in i den lägenheten och gjorde ett antal justeringar efter att han hade flyttat in, så att det inte skulle vara några punkter med anmärkningar kvar, säger Erik Hävermark.

Borde det inte ha varit bra gjort från början?

 – Jo, det tycker jag.

Trots att alltså flera nu vittnar om att det varit många problem kring renoveringarna hävdar Erik Hävermark fortfarande att det inte varit exceptionellt problemfyllt:

 – Min uppfattning är att vi inte har så mycket problem med evakueringar eller med anmärkningar på lägenheter. Men vi tar till oss den kritik vi nu får och gör ett antal förändringar, att mycket snabbare åtgärda felanmälningar men framför allt med att förebygga att det finns fel vid inflyttningar, avslutar Erik Hävermark, projektchef på Rikshem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".