Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klasser på Katedralskolan består men ska ha lektioner ihop

Publicerat tisdag 11 juni 2013 kl 12.27
Rektor: "De ska läsa vissa kurser gemensamt"
(2:00 min)
Katedralskolan. Foto:Mårten Nilsson/SR.

För några veckor sedan berättade vi om planerna på att slå ihop en liten klass där elever med särskilda behov går, med en stor vanlig klass på Katedralskolan i Uppsala. Kritiken var stark både från elever och föräldrar och sent i går eftermiddag beslutade skolledningen att låta de två klasserna vara kvar. Men det gäller till viss del bara på pappret, eftersom eleverna i praktiken kommer att ha flera lektioner ihop.

– Vissa kurser under höstterminen ska de läsa gemensamt och sedan på vårterminen kommer de att läsa ytterligare kurser gemensamt. Vi har tagit intryck av vad elever och föräldrar har lagt fram och vi håller inte med om alla deras argument, men det viktiga är att de känner sig delaktiga, säger rektor Helene Lagerquist.

Men Amanda Östman som går i den lilla klassen verkar inte tycka att hon är delaktig i skolans beslut.

– Det känns jättekonstigt. Även om vi bara har vissa lektioner ihop så kommer vi fortfarande behöva den hjälpen vi har nu, säger hon.

Vad tror du det här kommer betyda för dig?

– Troligen kommer jag inte klara det psykiskt och då kommer jag inte vara där. Vi får se hur det blir. Nu har jag sex personer runt omkring mig, då kommer vi vara 31 personer så jag kommer inte kunna fokusera på skolarbetet.

När förslaget kom om att slå ihop den lilla specialklassen med en stor, så var två av rekotrns arguemtet att det dels var av ekonomiska skäl men även att forskning visar att det är bra för elever med särskilda behov att gå i stora klasser med andra elever.

Nu säger rektorn att man ändå kommer kunna erbjuda den goda pedagogiken, eftersom eleverna kommer ha en hel del undervisning ihop och när det gäller ekonomin så verkar det också ha löst sig.

– En del av resurserna som var till speciallärare de kan vi lägga på det här sättet i stället, så vi ska nog klara ekonomin, säger Helene Lagerquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".