Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vårdlotsar ska hjälpa patienter rätt i vården

Publicerat torsdag 13 juni 2013 kl 05.14
Patient: "Alla borde ha en hälsolots"
(2:03 min)
Vårdlotsarna Ida Johansson, Malin Edén och Danielle Lundqvist. Foto: Martin Hult/SR.

Bättre vård för patienten, men billigare för sjukhuset. Det är målet med det försök i Uppsala som just nu genomförs med vårdlotsar som ska hjälpa patienter att komma rätt i vården.

– Alla borde ha en hälsolots. Man kan komma med en fråga och ledas rätt. För det är inte så uppmuntrande när man får landstingskatalogen med hur många telefonnummer som helst. När man inte så sällan möts av telefonsvarare, säger Meta Troell som är en av patienterna som är nöjda med det här.

Hon är 66 år och hade förra året problem med hjärtat. Återkommande besök på akuten på Akademiska sjukhuset gjorde att hon fick träffa Malin Edén. En av de tre sjuksköterskor som sen i januari jobbar som vårdlotsar.

– Man finns med som ett stöd och komplement till den befintliga vården.

Vilken nytta kan du vara?

– Jag tror att det är en ganska stor nytta. Framför allt för tryggheten. Att det finns någon man kan vända sig till och fråga saker, säger vårdlotsen Malin Edén.

Det är nästan 300 patienter som har fått hjälp av en vårdlots i Uppsala. De jobbar nu det här halvåret på försök. Erbjudandet om en vårdlots har gått till patienter som återkommande har varit på Akademiska sjukhusets akutmottagning - eller fått vård på sjukhuset för hjärtsvikt.

Det ska utvärderas om vårdlotsarna gör att patienterna får en bättre vård. Och om Akademiska sjukhuset blir avlastat. För målet är att patienterna mer sällan ska åka till akuten eller bli inlagda på vårdavdelningar. Det kan handla om att patienten i stället besöker en vårdcentral.

Meta Troell säger att ett samtal med en vårdlots i många fall är bättre än ett besök på akuten:

– När man känner att man är dålig. Och kanske har varit på akuten tidigare i samma ärende utan att det har hänt så mycket. Då är det väldigt bra att få en kontakt med en sjukvårdskunnig person som kan leda en rätt. Akutpersonal tar hand om det akuta. Men det är kanske inte där som man har möjlighet att fördjupa sig när hela väntrummet är fullt med folk, säger Meta Troell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".