Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pendlingstrafikens kapacitet mellan Uppsala och Stockholm kan utredas

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 11.50
Järnvägsövergångar i Uppsala kan ersättas av tunnlar
(0:51 min)
Pendeltåg. Arkivfoto: Martin Hult/SR

Planskilda järnvägsövergångar, dubbelspår och mötesfria vägar. Det är några av de satsningar som rör Uppsala län i Trafikverkets förslag till Nationell plan för transportsystemet 2014-2025 som överlämnades till Regeringen i dag.

Totalt 522 miljarder kronor ska fördelas på olika projekt för att förbättra infrastrukturen runtom i landet. Ytterligare 80 miljarder kronor från bland annat banavgifter och trängselskatt kommer även tillkomma.

I Uppsala län vill Trafikverket vill också satsa på mötesfria vägsträckor, så kallad 2+1-väg, på två ställen i länet. Dels riksväg 56 mellan Stingtorpet och Tärnsjö, dels riksväg 70 mellan Enköping och Sala.

En annan fråga som åter hamnat i ljuset i Trafikverkets plan är att få bort järnvägsövergångarna vid Sankt Olofsgatan och Sankt Persgatan och ersätta dom med tunnlar, som är betydligt säkrare.

Verket vill utreda hur man ska möta den ständigt ökande pendlingen mellan Uppsala - Stockholm. Några konkreta förslag på till exempel fler tågspår än i dag återfinns inte i planen. Däremot vill Trafikverket få till dubbelspår i Gamla Uppsala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".