Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bålsta

Resursskolan i Bålsta anmäld för brister

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 06.48
Pyry Niemi (S): "Anmälan är allvarlig"
(2:04 min)
Håbo kommunhus. Foto Astrid Iselidh/SR.

I en anonym anmälan till skolinspektionen slås nu larm om förhållandena på Resursskolan i Bålsta. Där går barn som har t ex adhd och autism, men enligt anmälan lyckas skolan mycket sällan få barnen att återvända till vanliga klasser. I stället sägs de gå tillbaka både kunskapsmässigt och socialt.

I dag kommer anmälan att diskuteras i skolnämnden i Håbo där socialdemokraten Pyry Niemi är ordförande:

– Den här anmälan är allvarlig och vi måste hantera den väldigt skyndsamt. Om det som sägs i anmälan stämmer eller delvis stämmer blir jag irriterad och ledsen, säger Pyry Niemi (S), ordförande i skolnämnden i Håbo kommun.

– Det här är barn som har särskilda behov och de ska ha en bra undervisning. Syftet för barn med särskilda behov är att de ska integreras tillbaka till den normala klassrumssituationen, och har inte de här barnen getts den möjligheten så är det inte bra, säger han.

I Resursskolan går drygt 20 elever i årskurserna 5-9. Enligt anmälan till skolinspektionen får eleverna för lite undervisning och delar av personalen sägs agera på ett sätt som stämplar eleverna som personer utan hopp och som aldrig kommer att klara av att gå i en vanlig klass. Skolchefen i Håbo Hans Elmehed säger att han också fått sådana signaler:

-- Ja, en del av detta har jag hört också tidigare.

Stämmer det att det är väldigt sällan som elever så att säga tar sig ur den här skolan?

– Ja, och det beror på det geografiska läget på skolan. Det är inte bra ur inkluderingsperspektivet, alltså att elever ska känna sig som en del av en klass, att en skola ligger så isolerat från andra skolor, säger Hans Elmehed.

När det gäller personalens bemötande av eleverna säger Hans Elmehed att han hört både mycket negativa och mycket positiva saker. Det är många barn som känner sig välkomna och trygga på skolan, säger han. Och föräldern Monika Forsberg, som har en son som gick ut nian för några dagar sen, hör också till dem som har en positiv bild av skolan:

– Jag tycker att det är en helt fantastisk skola. Jag är jättelycklig över att han har fått gå där. De anpassar väldigt bra efter de olika individerna.

Hur ser du på kritiken om att så få barn kommer tillbaka till vanliga klasser?

-- Jag tycker inte att det alltid är det väsentliga. Lärarna på vanliga skolor klarar inte alltid av att hantera de barnen eller förstår varför de måste arbeta på ett speciellt sätt. Så ofta kan det vara bättre för barnen att inte gå i den vanliga skolan, säger Monika Forsberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".