Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppsala

Miljöpartiet kritiserar cykelsatsningar i Uppsala

Publicerat tisdag 18 juni 2013 kl 05.49
Karlenius (MP): "Det saknas pengar"
(2:12 min)
1 av 3
Cyklar i Uppsala. Foto: Cathrin Reth / Sveriges radio
2 av 3
Cyklister på väg i Uppsala. Foto: Cathrin Reth / Sveriges radio
3 av 3
Erika Karlenius (MP). Foto: Cathrin Reth / Sveriges radio

Trots nya satsningar på cyklandet i Uppsala kommun så saknas det pengar. Det hävdar MP som samtidigt välkomnar den senaste tidens arbete för att förbättra och uppmuntra cyklandet.

Cykelfrämjandets årliga sammanställning, där 31 kommuner i landet har svarat på en enkät, visar också att Uppsala har ryckt upp sig. Daniel Fritz, som är kommunens trafikplanerare, ger några exempel:

– Det finns i nuläget ett hundratal cykelrelaterade projekt eller delprojekt som pågår, till exempel skyltar utmed cykelbanorna, ett 25-tal nya cykelbanor som byggs inom det närmsta året, vi rustar upp ett 10-tal cykelvägar, vi bygger fler cykelparkeringar, säger han.

120 000 cykelturer görs varje dag i Uppsala kommun. Och för att förbättra för cyklisterna satsades 445 kronor per invånare förra året, vilket är en bra bit över snittet (225kr). Men börjar man räkna cykelväg så har Sveriges fjärde största stad hittills bara 30 mil, medan femman Linköping har 55 mil och ännu mindre Lund 27 mil.

Miljöpartiets Erika Karlenius tycker att Uppsala har långt kvar till att bli en godkänd cykelkommun:

– Det är givetvis bra att det görs saker, men det görs för lite och i för låg takt. Vi efterfrågar först och främst snabbcykelstråk. Vi vill också se åtgärder för att förbättra tryggheten för cyklisterna. Vi behöver också göra det möjligt att cykla året om, säger hon.

Och Gunnar och Sanne som cyklar varje dag saknar också en hel del:

– Snöröjning och sopning är viktigt. Jag cyklade i vintras med livet som insats, säger Gunnar.

– Fler cykelbanor på vissa ställen. Framför allt nedanför slottet är det rätt dåligt, säger Sanne.

Fler saker är på gång under året, berättar trafikplanerare Daniel Fritz. Till exempel ska ett snabcykelstråk, så kallat cykelhighway, snart byggas mellan valsätra och resecentrum. Och fler förbättringar är redan beslutade om men det är pengarna som avgör när spaden sätts i marken, enligt honom.

Men så finns det en ny övergripande handlingsplan och den är än så länge bara ett förslag. Här menar Erika Karlenius att pengar saknas för att den ska kunna bli verklighet:

– Det är våran bedömning att de cykelåtgärder som pekas ut i handlingsplanen kräver en hel del ekonomiska resurser och muskler. Och det saknar vi i allianses budget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".