Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Framtiden för 288:an på väg att avgöras

Publicerat måndag 8 juli 2013 kl 05.39
Ola Kahlström, infrastrukturstrateg på regionförbundet Uppsala län. Foto: Astrid Iselidh/Sveriges Radio

Ska utbyggnaden av länsväg 288 färdigställas ända fram till Börstil eller bara till Gimo? Den frågan ställer Regionförbundet i sitt förslag till den nya länsplanen för den regionala transportinfrastrukturen som nu ligger ute på remiss.

– Planen innehåller två alternativ, det ena alternativet innebär en fortsatt utbyggnad av väg 288 ut till Gimo, och sedan innebär det också en satsning på järnvägsåtgärder, åtgärder som ska kunna bidra till att pendeltågstrafiken kan utvecklas, säger Ola Kahlström är infrastrukturstrateg på Regionförbundet i Uppsala län.

Under arbetet med Regionförbundets förslag till en ny länsplan för den regionala transportinfrastrukturen 2014-2025, har länets kommuner och landstinget fått lämna synpunkter på behov och brister i det regionala transportsystemet. Och förslaget som nu ligger ute på remiss innehåller alltså två alternativ.

Antingen genomförs utbyggnaden av länsväg 288 till mötesfri landsväg fram till Gimo, vilket ger mer pengar över till att satsa på att förbättra pendeltågssystemets utveckling.

Eller så fullföljs utbyggnaden av 288:an ända fram till Börstil, och så färdigställs de kvarvarande etapperna på väg 55 mellan Enköping och Kvarnbolund, även de till mötesfri landsväg.

Ola Kahlström understryker dock att det i båda alternativen kommer att satsas på kollektivtrafikanläggningar som exempelvis hållplatser och stationer för pendeltåg. Samt på gång- och cykelvägar. Men om alla kommuner kommer att få ta del av cykelvägssatsningarna är osäkert.

– Vi har en modell för att välja ut de objekt som ger mest nytta. Men sen måste det här alltid ske i dialog med kommunerna som är vår uppdragsgivare. Strävan är naturligtvis att det ska kunna gå till cykelvägobjekt i alla kommuner. Samtidigt är ju cyklandet större i de södra delarna som är mer tätbefolkade, det finns fler tätorter också, mer cykelbara avstånd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".