Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En tredjedel av Östhammars handlare slarvar med prismärkning

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 16.35
Konsumentrådgivare: "Att inte skylta kan bli en dyr affär"
(6:47 min)
Konsumentrådgivare May Strandberg. Foto: Sanna Richter /SR

Alla varor och tjänster som du kan se i ett skyltfönster ska ha en prisuppgift. Men i Östhammar slarvar en tredjedel av handlarna, trots att de upplysts om konsumentlagstiftningen, och det kan ge ordentliga böter.

May Strandberg är konsumentrådgivare i Östhammar och hon har under tio års tid undersökt hur handlarna i kommunen följer lagen om att det ska finnas prisuppgifter på det som syns i skyltfönstret.  

- Det har blivit bättre men jag tycker att det ska vara hundraprocentigt, fortfarande är det en tredjedel av struntar i lagen, säger hon.

Även restauranger och till exempel frisörer ska ha prisuppgifter tillgängligt. Det behöver inte sitta på varje vara men i nära anslutning.

- Alla varor och tjänster som exponeras ska vara prismärkta och momsen ska ingå. Man ska inte behöva gå in till exempel i en restaurang och inte veta vad maten kostar, säger hon.

Och att slarva med skyltningen kan bli en dyr affär:

- Som konsument kan du anmäla ett företag till konsumentverket och det kan ge böter, upp till 500 000 kronor säger konsumentrådgivare May Strandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".