Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bristande information till apotekskunder

Publicerat onsdag 24 juli 2013 kl 08.43
Kunder på apoteken ges för lite information om hur deras mediciner ska användas. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Hälften av kunderna på apoteken ges för lite information om hur deras mediciner ska användas, när de hämtar ut dem på apoteken. Vid varannat kundbesök lägger farmaceuterna bara några sekunder eller ingen tid alls på att förklara det här, trots att de enligt lag är skyldiga att se till att patienten vet hur medicinen ska tas.

Det här enligt en ny studie som gjorts vid Uppsala universitet och som UNT berättar om idag.

Samtidigt skriver representanter för ett av apoteksbolagen i Uppsala på debattplats i tidningen att det ersättningssystem som finns för apoteken idag kräver försäljning av annat är receptbelagda läkemedel för att finansiera själva läkemedelsrådgivningen. Ett system som de ser som ohållbart.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".