Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Schweiz satsar tre gånger mer på tågunderhåll

Publicerat onsdag 5 november 2014 kl 07.20
"Vi hade ett tågkaos för tio år sedan, det varade i fyra timmar"
(1:50 min)
1 av 3
Zürich centralstation. Foto: Henrik Skarstedt P4 Uppland
2 av 3
Lea Meyer på statliga tågbolaget SBB i Schweiz. Foto: Henrik Skarstedt P4 Uppland
3 av 3
Svenska Paula Hasselgren har bott i Schweiz i 6 år och hon märker att det satsas på tågtrafiken. Foto: Henrik Skarstedt P4 Uppland

Schweiz är känt för att en stor del av tågen går i tid och trots att de har färre mil järnväg satsas motsvarande 30 miljarder per år på järnvägsunderhåll. Det är tre gånger så mycket än vad som satsas i Sverige. 

I Schweiz har man kvar det som vi känner som det gamla SJ - statliga SBB är ensamma om långdistanssträckor och i en och samma organisation äger man och kör sina tåg, ansvarar för underhållet och lägger landets alla tidtabeller. Ett helhetsgrepp som är avgörande för att det ska fungera, menar Lea Meyer på SBB. 

87,5 procent av de Schweiziska persontågen kom fram till slutdestinationen i tid förra året. Motsvarande siffra i Sverige - som numera räknar in även inställda tåg i statistiken - är knappt 90 procent. Men Schweiz har en strängare definition av att vara i tid, max 3 minuter sent mot Sveriges 5 minuter.
Schweiz mäter också resenärers möjlighet att hinna med sina anslutningar och för förra året var den siffran 97 procent. I Schweiz tar man in varje tåg på service - varje vecka och Paula Hasselgren som bor strax utanför Zürich tycker att järnvägen har hög prioritet.

- Man märker det genom att de ständigt underhåller och det gör att de håller toppklass, säger Paula.

Jag frågar Leya Meyer om SBB haft nåt liknande som den där branden vi hade i ett ställverk i Myrbacken i början av juni i år som orsakade ett 10 dagar långt tågstopp?

- Tio dagar? Nej, det har vi inte haft, säger hon. Däremot hade vi ett tågkaos en gång för tio år sedan. Det varade i fyra timmar. Det blev stora skriverier i tidningarna och folk minns än i dag var dom var och gjorde just den där dagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".