Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför stannar Uppsalas lastbilar

Publicerat tisdag 25 november 2014 kl 16.03
Stora protester efter friande dom mot utländsk chaufför
(4:07 min)
Lastbilar längs Tycho Hedéns väg. Foto: Stefan Hesserud Persson / SR
1 av 2
Lastbilar längs Tycho Hedéns väg. Foto: Stefan Hesserud Persson / SR
Lastbilschaufförer protesterar. Foto: Stefan Hesserud Persson / SR
2 av 2
Lastbilschaufförer protesterar. Foto: Stefan Hesserud Persson / SR

Varje dag och natt stannar lastbilar landet över under en kvart i protest mot osund konkurrens inom åkeribranschen. Och en av Sveriges främsta experter inom transportområdet ser allvarligt på dagens situation.

Lastbilschaufförer över hela landet protesterar just nu mot osund konkurrens inom åkeribranschen. Över 20 000 har anslutit sig till facebookuppropet Här stannar Sverige, och lastbilar över hela landet kommer att stå stilla i en kvart från klockan tolv på dagen och tolv på natten varje dag fram till jul.

Anledningen är den friande domen mot en makedonsk lastbilschaufför som i oktober stoppades utanför Sundsvall med falskt körkort och id-kort. Tingsrätten friade mannen eftersom han anses ha blivit lurad av en mellanhand och trott att han haft giltiga papper.

Vid tolvtiden idag radade ett tiotal lastbilar upp sig längs Tycho Hedéns väg i Uppsala.

– Det är för att sympatisera med alla åkare i Sverige som blir drabbade av utländska chaufförer som kör utan körkort och dylikt. Vi har tillstånd och ska ta kurser – allt sånt som de tydligen inte behöver göra. De är välkomna hot så länge de följer de lagar och regler som gäller, säger Hans Larsson, som jobbat inom åkeribranschen sedan 70-talet.

Vad hoppas ni att den här auktionen ska leda till?

– Vi tar det här som en början och får se vad som händer. Det kanske tas upp till våren igen beroende på vilket genomslag vi får.

Henrik Sternberg är docent i logistik vid Lunds tekniska högskola och har forskat på åkerinäringen i Sverige och Europa i tio års tid. Han ser allvarligt på den friande domen, både ur säkerhets- och konkurrenssynpunkt:

– Det är väldigt beklagligt att det är såpass lätt att komma undan påföljder. Det här äventyrar trafiksäkerheten i hela Sverige. Att 40 ton lastbil kör omkring på vägarna av en chaufför utan giltigt körkort är förstås väldigt allvarligt. Och många transporter går med farligt gods som kan ställa till med väldigt stor skada vid en olycka.

Hur allvarlig är situationen?

– Det är väldigt allvarligt. När ärliga företagare som betalar ordentliga löner inte kan konkurrera för att oseriösa aktörer kör med sämre fordon och chaufförer som saknar utbildning är det en väldig konkurrensstörning.

Stefan Hesserud Persson
stefan.hesserud_persson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".