Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya färdtjänsten: Två och en halv timme för att åka 500 meter

Publicerat tisdag 27 januari 2015 kl 05.11
"Man ska inte bete sig så med gamla människor"
(2:00 min)
Många har klagat på den nya färdtjänstordningen.
En färdtjänsttaxibil i Uppsala. Foto: Ulla de Verdier / Sveriges Radio

84-åriga Dagmar Ågren gjorde en kort resa med färdtjänst i Uppsala. Den tog två och en halv timme. Det nya sättet att beställa färdtjänst i Uppsala kommun har fått en hel del klagomål.

– Jag tycker det är skandal. Man kan inte bete sig så med gamla människor, säger Dagmar Ågren.

Det var en snöig dag i januari som hon åkte med färdtjänst i centrala Uppsala. Det blev 1,5 timmes väntetid innan taxin kom, säger hon. Och sen tog det ytterligare en timme med samåkning för att komma hem.

– Det är ju jobbigt att vänta så länge. Man blir trött, törstig, hungrig och behöver toalett.

Två och en halv timme för att åka 500 meter. Så här säger kommunens färdtjänstchef Ralf Nord om det:

– Det låter helt orimligt. Resan är naturligtvis inte väl genomförd om den ser ut på det sättet, säger han.

Det var den 12 januari som det infördes ett nytt sätt att beställa färdtjänst i Uppsala. I stället för att ringa direkt till taxibolaget så får man ringa en bokningscentral som kommunen driver.

Ralf Nord säger att det har varit 20-30 personer som har klagat på att färdtjänsten har varit kraftigt försenad sen den nya bokningscentralen startade. De jobbar på att undersöka vad som gått fel, säger han. Och överväger att lägga till mer tid före och efter transporten för att taxichauffören ska hinna hjälpa passageraren i och ur bilen.

– Vi ska ha hög kvalité, och kommer ha det. Men vi har en intrimmningsperiod i början, säger färdtjänstchefen.

Men 84-åriga Dagmar Ågren tycker att kommunen borde återgå till det gamla systemet - att den som behöver färdtjänst får ringa direkt till ett taxibolag:

– Varför tar man bort det som är bra? Är det nåt som är bra så brukar kommunen ändra på det, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".