Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nekades färdtjänst - hade ledarhund med sig

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 05.38
"Lik förbannat så kommer en chaufför som vägrar ta in en hund i bilen"
(1:58 min)
Fredrik Mattsson och hans ledarhund Nega. Foto: Ulle de Verdier/Sveriges Radio.
Fredrik Mattsson och hans ledarhund Nega. Foto: Ulle de Verdier/Sveriges Radio.

Den omorganiserade färdtjänsten i Uppsala har fått mycket kritik, bland annat för att det nya sättet att beställa färdtjänst fungerar dåligt.

Fredrik Mattsson har färdtjänst för att han är blind. Men när han första gången beställde en resa via den nya kommunala beställningscentralen så vägrade färdtjänstchauffören skjutsa honom, för att han har ledarhund.

Nega är en gul labrador, och fungerar som Fredrik Mattssons ögon. Fredrik har föranmält att han har ledarhund. Han sa dessutom till om det när han ringde och beställde sin resa.

– Och lik förbannat så kommer det då fram en bil med en chaufför som vägrar ta in en hund i bilen. Han är allergisk, åberopar han, och åker därifrån.

Där stod Fredrik och måste ringa och försöka få en ny färdtjänstbil och vänta på den.

– Jag har ett arbete att sköta, jag har tider att passa. Nu hade jag ett kundmöte som jag inte hann till i tid.

Men kanske inte kan räkna med att allt fungerar exakt som det ska i början?

– Men i det här fallet fanns det både hängslen och livrem. Jag frågade varför det blivit såhär, jag hade ju sagt till att jag har hund med. "Ja, vi vet inte", sa de. Vad ska jag göra då? Det känns så fruktansvärt ovärdigt. Jag blir maktlös, jag tröttnar.

– Det är helt oacceptabelt att man inte, efter att ha gjort allting rätt, blir nekad att åka, så vi håller på och resonerar om det där och tar upp det med det aktuella taxiföretaget, säger Ralf Nord som är chef för färdtjänsten i Uppsala kommun.

Så på beställningscentralen har man inte gjort fel, eller?

– Såvitt jag kan följa så har informationen gått fram, säger Ralf Nord.

– Jag vill kunna ringa direkt till taxibolaget, så jag får en direkt kommunikation, kommer närmare taxichauffören. Nu får de styra upp det här, så att det funkar. För jag måste komma dit jag ska, och jag vill komma fram i tid, säger Fredrik Mattsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".