Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Missvisande statistik om förseningar

Publicerat tisdag 10 februari 2015 kl 05.00
"Det är mycket värre än vad siffrorna visar"
(1:49 min)
Pendlare som ska åka SJ-tåg från Uppsala resecentrum. Foto: Annika af Klercker/TT
Foto: Annika af Klercker/TT

Tågpendlare i länet, som reser under rusningstid, är försenade oftare än Trafikverkets generella statistik visar. Det menar en ny undersökning från föreningen TIM-pendlare. 

– Officiell statisk visar hur det är att åka mellan olika tåglinjer. Men föreningen har när vi pendlar och nu i undersökningen konstaterat att de officiella siffrorna döljer verkligheten. Det är mycket, mycket värre när vi pendlare ska åka till jobbet än vad siffrorna antyder, säger Per-Anders Staav från föreningen TIM-pendlare.

Enligt Trafikverkets senaste statistik så håller 94 procent av pendeltågen tiden. Men tittar man på förseningarna i länet är bilden en helt annan. Föreningen TIM-pendlare har nu undersökt tågavgångar under rusningstid. Det ger en bättre bild av passagerarnas vardag, menar föreningen.

Tågen mellan Uppsala - Stockholm är i genomsnitt 5-8 minuter sena och då måste pendlaren ha ytterligare tid i marginal för att komma fram. När man har kunskap om det som passagerare så kan man planera sin tid annorlunda och kunna välja ett annat tåg.

Vad ska man göra åt det här?

– Föreningen TIM-pendlare tycker att någon, kanske regionala Tafikförsörjningsmyndigheten som ska representera oss pendlare, borde trycka på att Trafikverket och SJ att publicera den här typen av information. Om en viss avgång är pålitlig. Det här är en sak som vi pendlare behöver veta för att få livspusslet att gå ihop.

Trafikverket gör inte en sådan statistik och menar att det är tågoperatörernas ansvar. Hos SJ säger man att passagerarna kan få aktuell information om punktligheten för tågen. Och information om tågens förseningstid ska sjösättas senare i år.

– Det vi tänker utveckla är att få med förseningstiden för tågen och det kommer vi att göra under 2015. Men vi vill gärna komma överens i branschen om hur vi ska definiera det. Så att vi inte definierar det på ett sätt och en annan operatör på ett annat sätt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".