Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Timmar i telefonkö när färdtjänstbokning brakade samman

Publicerat lördag 14 februari 2015 kl 09.15
Fredrik Larsson gav upp efter två timmars telefonkö
(1:40 min)
Färdtjänst. Foto: Janerik Henriksson/TT
Färdtjänst (arkivbild) Foto: Janerik Henriksson/TT

I onsdags kväll låg systemet för att boka färdtjänst nere. Inte bara i Uppsala utan i hela Sverige. Uppsalbon Fredrik Larsson gav upp efter flera timmars väntan i telefonkö.

– Efter ett litet tag så vart det 74 minuter, men du har plats 1 i kön. Sen vart det 54 minuter, plats 1 i kön och då hade det gått ytterligare nån halvtimme drygt, så då hade jag köat i nästan två timmar. Och då kände att nu får jag leta andra sätt att ta mig hem på, säger Fredrik Larsson som är ordförande i Handikappförbundens samarbetsorgan.

När Fredrik Larsson skulle beställa färdtjänst i onsdags kväll, men hamnade i en telefonkö som inte tycktes ha något slut. I två timmar försökte han komma fram, utan resultat.

Josefine Åhrman är tillfördnad färdtjänstchef på Uppsala kommun.

– Det var så att hela telefonsystemet var nedlagt under en större del av kvällen. Avbrottet berodde på ett haveri hos systemleverantören.

För att åtgärda problemet har man nu kopplat in externa telefoner som inte ska gå på samma system. Telefonerna ska kopplas in om det skulle uppstå problem i systemet och på sätt ska färdtjänstresenärerna kunna boka trots ett haveri.

För de som drabbades av haveriet i onsdags kväll och var tvungna att välja andra transportmedel kan nu färdtjänst erbjuda ersättning.

- Har man lagt ut egna pengar och blivit påverkad av det här avbrottet så skicka in kvitto så ersätter vi det utlägget.

Det här är inte första gången som det uppstår problem med nya färdtjänstsystemet och Fredrik Larsson är kritisk.

– Det blir ju väldigt sårbart. Dels är det ju människor som faktiskt inte kan transportera sig på något annat sätt än med färdtjänst. Och sen har kommunen gjort det extra sårbart genom att säga att inte nog med att det bara finns färdtjänst att transportera sig via, du får faktiskt bara ringa det här numret också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".