Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utländska lastbilar bärgas inte

Publicerat tisdag 17 februari 2015 kl 05.35
"Vi har förlorat 200 000 kronor på det här"
(2:23 min)
Gamla lastbilar. Foto: Fredrik Persson / Scanpix
Lastbilar (arkivbild). Foto: Fredrik Persson / Scanpix

Trasiga lastbilar från Europa kan bli stående längs våra vägar eftersom bärgningsföretagen inte får betalt för bärgningen. 

Tony Nilsson jobbar på Assistanskåren, en av firmorna som på grund av det här inte alltid rycker ut. 

– Ja i ett fall visste jag att jag inte skulle få betalt. Men jag gjorde det för att det var totalstopp på E4:an. Det låg ett utländskt ekipage i mittremsan. Jag visste att för trafikanternas skull, så måste vägen rensas. I det fallet kostade det oss 8 000 kronor. Jag fick ju jobba gratis. Och det fick vi ingenting för.

Företaget har förlorat 200.000 kronor på obetalda fakturor till åkerier från bland annat Balkan. Men numera har man lärt sig. Ges inte betalningsgaranti så åker bärgningsbilen inte ut, säger Tony Nilsson. Även andra firmor i länet bekräftar bilden för P4 Uppland. Och att driva en rättsprocess i ett annat land kostar mycket mer än räkningen. Det händer att bärgningsfirmorna plockar av delar från lastbilarna tills man fått en garanti om betalning av föraren.

– Chauffören, ringer han själv så ser vi till att vi har en betalningsgaranti. Annars åker vi inte. Vi är ju ett företag och ska driva det här kommersiellt. Vi måste ju få in pengar för utfört arbete. Och det blir ju billigare att inte åka om man vet att man inte får betalt.

Tony Nilsson efterlyser både klarare regelverk för bärgningsfirmorna och att lastbilschaufförerna är bättre rustade om olyckan inträffar.

– Du frågade efter en lösning. Det kan vara att åkerierna förser förarna med reskassa. Ett kort, vi har ju kortläsare och de kan betala på plats. En betalningsgaranti kan ta upp till 8 -10 timmar innan det är klart. Någon form av garanti behövs för att det ska bli smidigare i trafiken helt enkelt.

Vid en av rastplatserna längs E4:an står lastbilschauffören Nerius Nuklis från Litauen. Han ser många olyckor längs vintervägarna men har inte hört något om att åkerierna inte betalar.

– We always pay for this. Everybody wants to pay if somebody helps you.

Vi betalar alltid säger han och det vill man när man får hjälp. Och vi har inte det problemet hos vår arbetsgivare, säger Nerius Nuklis. Han ska nu vila vid en av rastplatserna här i Uppland. Man måste vara koncentrerad när man kör. Jag vill inte skada andra eller mig själv, säger han.

– When you go to Norway is a bad road. You need always be ready, säger Nerius Nuklis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".