Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång väntan på att få kontaktperson i länet

Publicerat fredag 13 november 2015 kl 06.37
Tomas Odin: Väldigt olyckligt för de personer som har fått vänta
(1:48 min)

I Uppsala län kan människor som behöver en kontaktperson eller kontaktfamilj kan få vänta länge. Inspektionen för vård och omsorg har det senaste året begärt att en straffavgift betalas ut i sjutton fall. 

Bland annat för en tonåring som fick vänta i 19 månader på att få en kontaktperson 

– Det är naturligtvis väldigt olyckligt för de personer som har fått vänta. Det beror dels på att det i vissa fall är svårt att matcha rätt person med den som har behov av kontaktperson. Sen har vi också haft svårt att rekrytera tillräckligt många kontaktpersoner, säger Tomas Odin som är chef för omsorgsförvaltningen i Uppsala kommun.

En kontaktperson kan hjälpa barn, unga och vuxna som behöver hjälp med sociala kontakter, fritidsaktiviteter och ha nån att prata med. Kontaktfamiljer tar emot barn då och då som av någon anledning behöver en extrafamilj.

Men de som behöver det här får ibland vänta länge. Vi har tittat på de fall då inspektionen för vård och omsorg har tyckt att det varit så illa att en straffavgift behöver ges till kommunen. Under ett års tid handlade det om 17 fall i Uppsala län då personer har fått vänta i ungefär ett till ett och ett halvt år innan ett beslut om att få en kontaktperson eller familj blir verklighet.

Det handlar bland annat om en kille i 20-årsåldern i Uppsala som bedömdes ha stort behov av att komma ut på aktiviteter och träffa andra ungdomar som därför skulle få en kontaktperson. Men han fick vänta i 19 månader innan det blev av.

– Varje gång vi misslyckas är det naturligtvis jätteolyckligt för den person som inte får en kontaktperson. Men vi lyckas i mer än 95 procent av alla fall. Ungefär 750 personer är beviljade kontaktperson, så i många fall lyckas vi. Men vi ser över rutinerna för att lyckas oftare, 100 procent ska naturligtvis få en kontaktperson, säger Tomas Odin som är chef på Uppsala kommun.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".