Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förberedande språkklasser för nyanlända i Uppsala

Publicerat torsdag 26 november 2015 kl 08.00
"Våra lärare behöver kompetensutveckling"
(2:12 min)
Arkivbild. Gymnasieelever i Uppsala. Foto: Anne Markowski/Sveriges Radio.
Arkivbild. Gymnasieelever i Uppsala. Foto: Anne Markowski/Sveriges Radio

Det är en av förändringarna för att Uppsala kommun ska klara den stora ökningen av flyktingbarn och ungdomar.


– Vi måste förbereda oss idag för att vi kommer att ha nyanlända elever kanske i varje klass. Våra lärare behöver kompetensutveckling i språkutvecklande arbetssätt. Det gynnar alla elever, säger skoldirektör Birgitta Pettersson.

Vad är den största svårigheten i den här situationen?

– Jag tror det är att det har kommit så många, så snabbt, säger Birgitta Pettersson.

I år har det kommit 1400 nyanlända barn i skolåldern. Totalt finns det drygt 30 000 skolelever i Uppsala kommun. Så det är en stor och plötslig ökning. En av dem som väntar på att få börja skolan är 13-årige Ahmad Chavir som kom till Sverige för två månader sedan, och varit i Uppsala en månad.

– Jag hoppas kunna få börja i skolan i januari eller februari, och i framtiden vill jag bli journalist, säger Ahmad Chavir.

När det gäller grundskolan så ska man nu starta 8 nya förberedelseklasser för nyanlända i mellan- och högstadiet utöver de tio som redan finns. Och nytt är också att man diskuterar att också sätta nyanlända lågstadiebarn i förberedelseklasser.

– Kommer det väldigt många lågstadieelever i en skola kan det vara en väldig utmaning för den skolan, säger Birgitta Pettersson.

Nu förbereds också friskolor för att kunna ha förberedelseklasser och hittills har 3 av de 20 friskolorna i kommunen anmält intresse. Men den stora utmaningen är gymnasieskolan med alla ensamkommande flyktingbarn. Alla kommunala gymnasieskolor ska ha förberedande språkintroduktionsklasser.

– Det arbetet pågår utifrån att alla ska ta emot språkintroduktionselever.

Finns det kompetens för det?

– Än så länge har vi fått behörig personal, säger Birgitta Pettersson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".