Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regler görs om för att få nyanlända barn ut i skolorna snabbare

Publicerat onsdag 25 november 2015 kl 17.20
"Det går för trögt"
(2:05 min)
Caroline Andersson (S), i Uppsala. Foto: Jonas Ahlman/Sveriges Radio
Caroline Andersson (S). Foto: Jonas Ahlman/Sveriges Radio

I år har det kommit dubbelt så många flyktingbarn till Uppsala i skolåldern som ifjol. Därför tog utbildningsnämnden idag nya riktlinjer för introduktionen in i skolan för flyktingbarn.

Det går för trögt menar Caroline Andersson, socialdemokratisk ordföranden i utbildningsnämnden.

- Det tar för lång tid att komma ut i undervisning. Vi behöver också förstärka kompetensen och kunskaperna kring att kartlägga och bedöma elevernas kunskapsnivå, säger hon.

Nu ska elevernas kunskaper kartläggas av kommunens vanliga antagningsenhet och sedan direkt placeras ut på en skola. Och sedan är det rektorerna där som ska avgöra vilken klass eleven ska börja i.

- Jag tycker det är viktigt att barn och unga kan knyta an till vuxna och andra barn på ett ställe där de är trygga. Därför tror jag att det är bra med kontinuitet och att kartläggningarna sker ute på skolorna där eleven ska fortsätta sin utbildning sen, säger hon.

Varför det?

- Man är i ett så känsligt läge. Man kanske redan har fått väldigt många intryck till exempel en svår resa till Sverige och då kan man behöver landa på ett ställe och inte för många ställen.

Det här innebär att det centrum som finns idag för introduktion i skolan läggs ner, vilket både personalen där och Liberalerna är kritiska mot. Anna Manell, liberal ledamot i utbildningsnämnden, tycker man slår sönder en fungerande organisation, utan att ha något annat istället.

- Det är stor brist på personal som ska ta hand om alla som kommer nu ute i skolorna. Lärarna går redan på knäna och det är inte rimligt. En skola jag besökte förra veckan har en speciallärare på 900 elever. Det är helt oacceptabelt, säger hon.

Vad tror du att det får för konsekvenser för de nyanlända om man lägger ner CIS?

- Jag tror man riskerar att få en sämre utbildning och därmed sämre livschanser, och det är inte okej, säger Anna Manell (L)


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".