Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Solen störde ut radarsystemet på Arlanda

Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 07.14
"Ett ovanligt och olyckligt sammanträffande"
(1:45 min)
tavla med meddelanden om förseningar. Foto: TT
1 av 2
Många passagerare drabbades av förseningar den 4 november i år. Foto: TT
Porträtt Hermann Opgenoorth. Foto: Gustaf Klarin/SR
2 av 2
Hermann Opgenoorth, professor på Institutet för rymdfysik i Uppsala. Foto: Gustaf Klarin/SR

I början av november lamslogs flygtrafiken efter att radarsystemet brakade ihop. Förklaringen är att en ovanligt stark signal från solen störde systemet.

– Det är en väldigt ovanlig radioburst, en stark och väldigt kraftig radiosignal som kom från solen, konstaterade Hermann Opgenoorth, professor på Institutet för rymdfysik i Uppsala, där resultatet presenterades under ett seminarium på Ångströmlaboratoriet igår.

Det hela började med en coronamassutkastning från solen. Det innebär att ett enormt plasmamoln kastas ut i rymden och ger upphov till förändrade magnetfält och elektroner som accelererar. I sin tur gav det upphov till en ovanligt stark radiostrålning som skickades mot jorden.

Den här radiostrålningen har samma frekvens som flygplanen använder när de kommunicerar med flygledningen.

Det var inte bara i Sverige som de starka radiosignalerna från solen noterades av flygradarn den 4 november. Det gjordes också i Norge och Estland. Men att det blev värst i Sverige beror på ett otippat sammanträffade.

Den starka radiosignalen från solen kom just när solen höll på att gå ner i Sverige, och den dominerande internationella flygtrafiken låg mitt i solnedgången sett från Arlanda. Så radiosignalerna från de inkommande planen blev plötsligt helt utkonkurrerade. Flygradarn kunde omöjligen se vilka signaler som kom från planen och vilka som kom som en följd av coronamassutlastningen.

Ett sätt för flygplanen att undvika att deras radiosignaler blandas ihop med signaler från solen skulle kunna vara om planen bytte inflygningsvinkel. Detta för att inte flyga mitt i solnedgången, men risken att en radioburst hamnar mitt i solnedgången igen bedömer Herman Opgenorth som liten.

–Det är ett ovanligt och olyckligt sammanträffande som jag inte tror kommer att hända i Sverige igen, men kanske någon annanstans, säger han.

Vetenskapsradion har sökt Luftfartsverket, som inte kan uttala sig med hänvisning till pågående utredningssekretess.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".