Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kaféer och sportbutik sköter turismen i Älvkarleby

Publicerat onsdag 30 december 2015 kl 08.40
"Det bästa vore om all information är samlad på ett ställe"
(1:36 min)
Margareta Wilund, Älvkarleby Turist och Konferenshotell och Josefin Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby. Foto: Linnea Johansson/SR.
Margareta Wilund från Älvkarleby Turist och Konferenshotell och Josefin Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby. Foto: Linnea Johansson/SR.

Älvkarleby lägger ner sin turistbyrå. Istället får turisterna nu hjälp via så kallade turistinformationsplatser på till exempel kaféer eller butiker. 

En lösning som kostar mindre och som har väckt intresse även i andra kommuner i landet. Samtidigt väcker det blandade känslor bland invånarna i Älvkarleby.

– Det bästa vore väl om all information var samlad på på ett ställe, så blir det lättare för de som kommer utifrån att hitta information om olika ställen, säger Skutskärsbon Maria Ahlström.

Den som frågar efter turistbyrån i Älvkarleby kan sedan i januari skickas till sex olika ställen.

Den traditionella turistbyrån på Laxön, som tidigare var öppen under sommarmånaderna, har stängts, och bytts ut mot turistinformationsplatser på alltifrån caféer och restauranger till en cykelbutik, berättar Josefine Ronnerfors, turistansvarig i Älvkarleby kommun.

– Så att turistinformationen är där besökarna är, så att de kan få den på plats.

En av informationsplatserna är Älvkarleby Turist och Konferenshotell. I foajén finns ett ställ med broschyrer, och en surfplatta med information.

Margareta Wilund, som jobbar på ett Älvkarleby Turist och Konferenshotell har under året fått lära sig mer om olika turistmål.

– Förut kunde man inte allting. Då har man fått skicka iväg dem. Nu fick man information, så att vi verkligen kan hjälpa alla.

Skutskärsbon Inger Berg tycker att det är bättre att på det här sättet sprida ut turistinformationen runtom i kommunen.

– Det blir ju mer som att folk går in på ett café, så får de information där, istället för att de ska leta upp en speciell plats.

Till nästa år utökas turistinformationsplatserna, och personalen ska få utbildning i värdskap. Samtidigt sparar kommunen pengar på att inte ha en traditionell turistbyrå. Josefin Ronnerfors berättar att även andra kommuner nu sneglar på Älvkarlebys turistinformationslösning.

Men Skutskärsbon Pär Vesslén känner sig inte övertygad.

– För att underlätta för turisterna är det ju bra om det är på ett ställe. Är det utspritt är det ju svårt för turisterna som aldrig varit här, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".