Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Myndighet om sen post i Uppsala: Inte acceptabelt

Publicerat onsdag 20 januari 2016 kl 12.40
"Det här måste vi naturligtvis följa upp"
(1:36 min)
Brevbärare. Foto: Ulf Palm/TT
Foto: Ulf Palm/TT

Närmre tusen hushåll har drabbats av problem med postutdelningen från PostNord de senaste veckorna och Post- och telestyrelsen menar att det är oacceptabelt.

– Detta är naturligtvis inte acceptabelt. Som postkund så måste man kunna förvänta sig att man ska få sin post i tid och om man har postat försändelser som ska delas ut, så det här måste vi naturligtvis följa upp, säger Olof Bjurö som är enhetschef för posttillsynen på Post- och telestyrelsen

Upp till 1.000 hushåll per dag har inte fått någon post, enligt Postnord som sköter postutdelningen i Uppsala. Vissa hushåll har inte fått post på upp till en vecka, trots att det i postlagen står att 85% av den post som ska komma fram nästa dag måste göra det. Och den uteblivna posten skapar problem:

– Det har tagit tre dagar att få lite post, sedan hoppar de över några dagar och läkarbesöket kom igår och ska vara idag. Så det blir lite kaos allting, säger en lyssnare till P4 Uppland.

Och det är inte första gången som Postnord har problem.
Under 2015 har företaget haft svårt att leverera posten i tid till flera orter i Sverige, enligt Post- och telestyrelsen PTS, som har sett över företaget flera gånger.

Den här gången beror problemen på personalbrist och på att Postnords fordon inte velat starta i kylan.
Något som Olof Bjurö på PTS tycker är anmärkningsvärt.

– Där är det viktigt att man givetvis har en fungerande personalpool, en vikariepool och det har vi också tagit upp med Postnord på central nivå. Jag har inte tidigare stött på det här problemet med att man inte har fordon som fungerar, men det måste man givetvis se till att man har.

Vad gör ni om de inte rättar till de här felen?

– Det har de alltid gjort, så att säga, Vi följer upp ganska noga och de får ofta en åtgärdsplan som de ska följa så att de har alltid löst sig när vi har följt upp de problem som funnits.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".