Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Äldre kvinna känner sig grundlurad av telefonsäljföretag

Publicerat måndag 11 april 2016 kl 06.11
Son till äldre kvinna: Hon är förtvivlad
(2:03 min)
En stapel med mobiltelefoner. Foto: Paul Sakuma /Scanpix
Äldre kvinna känner sig grundlurad efter att ha skrivit på flera telefonabonnemang som saknar ångerrätt . Foto: Paul Sakuma /Scanpix

Konsumentverket har fått in många anmälningar mot telefonsäljföretag som säljer företagsabonnemang till äldre som är registrerade som företagare för att de har en bit mark eller skog.

Företagsabonnemang, som saknar ångerrrätt, säljs till dem trots att de ofta inte är aktiva näringsidkare.  Nyligen ingick en pensionär från Östhammar på fyra företagsabonnemang till en kostnad av 55 000 kronor - och hon känner sig grundlurad, berättar hennes son. 
– Hon är förtvivlad. Hon mår jättedåligt utav situationen. Hon är pensionär och driver ingen aktiv verksamhet. Det enda hon har är en äldre skogsbruksfastighet och agerade därmed som vanlig konsument.

Det säger alltså sonen till den kvinna från Östhammar som i oktober förra året band upp sig på fyra företagsabonnemang med tre års bindningstid. Mamman hade tidigare privata mobilabonnemang och säljaren ska enligt henne ha påstått att han ringde från Telia för att få ned kvinnans telekostnader. Men i stället var det företaget JTD Partner från Morgongåva som sålde operatören SSTNET:s företagspaket - som helt saknar ångerrätt. Mamman som är i 75-årsåldern bedriver ingen aktiv näringsverksamhet och ska därför räknas som privatperson. Ändå såldes företagsabonnemang till henne. Att sälja företagsabonnemang till privatpersoner är fel anser Allmänna reklamationsnämnden.
– Man blir helt enkelt påtvingad en affär som man inte alls vill ha och får ett bemötande därefter. Svaret var nej.

Sonen försöker flera gånger kontakta JTD Partner för att få affären hävd - men utan att lyckas. När P4 Uppland kontaktar företaget fem månader senare är svaret ett helt annat.
– Allt i den här affären är fel. Att kunden känner sig lurad och vilseledd det förstår vi. Det är därför vi kommer gå in och lösa det här omgående, säger Erik Malmberg, representant för JTD Partner.

Varför sa ni inte det på en gång till kunden?
– Det är olyckligt att kunden hamnat mellan stolarna. Vi har från vår sida varit tydliga med att affären ska hävas och kommuniceringen ut till kund har brustit är jättebeklagligt.

Sonen vågar ändå inte tro att mammans abonnemangsavtal rivs upp och att hon blir kompenserad för sina betalda fakturor.
– Jag vill se att det verkligen händer någonting. Jag vill ha fakta på bordet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".