Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentombudsmannen stämmer telefonbolag

Publicerat tisdag 12 april 2016 kl 15.58
KO: Det här är extremt fula bolag
(1:08 min)
En kvinna talar i telefon.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsumentombudsmannen stämmer nu tre företag för oseriös telefonförsäljning. Bolagen ska ha lurat äldre att byta el- och teleabonnemang.

P4 Uppland har i flera artiklar berättat om äldre som tecknat telefonabonnemang som de egentligen inte vill ha – och känt sig lurade.

– Det här är extremt fula bolag, som använder extremt fula metoder. Det här är bland de värre avarter vi har sett bland telefonförsäljning, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentombudsmannen.

Vad är det som är så fult i deras agerande? Det är väl inte förbjudet att sälja saker till äldre?

– Nej, men de har ringt till personer som är uppenbart dementa. I ett fall till exempel så vet konsumenten inte var hon bor eller vilket telefonnummer hon har. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".