Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så kan det nya stadsbusslinjenätet bli i Uppsala

Publicerat onsdag 20 april 2016 kl 10.33
Robert Damberg (MP): Vi lägger ett bussnät som ska nå fler människor
(1:36 min)
En av GuB:s stadsbussar i trafik för UL (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio)
En av GuB:s stadsbussar i trafik för UL (arkivbild). Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio)

I morse presenterade S och MP i Uppsala läns landsting, ett nytt förslag till hur kollektivtrafiken ska utvecklas i Uppsala län. 

Robert Damberg (MP) är vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Uppsala som säger att det nya bussnätet ska nå fler människor 

– De nya förändringarna är att vi nu når stadsdelar som vi har fått synpunkter på tidigare, det handlar bland annat om Nåntuna, Gamla Uppsala och Gottsunda. 

Ursprungsförslaget har varit ute på remiss och omkring 2 500 resenärer har tyckt till om framtidsplanen för kollektivtrafik. Kritiken har framför allt handlat om att busslinjerna 20, 21 och 22 försvinner, sämre turtäthet, längre till hållplatserna och därmed längre restid.

Landstingsrådet Bertil Kinnunen (S) säger däremot att man kommer försöka tillgodose de allra flesta önskemålen med det här nya förslaget, men att det inte kommer gå att tillfredställa alla. 

– Det kommer alltid finnas önskemål vi inte kan tillgodose för vi har begränsade resurser, säger Kinnunen. 

Det nya förslaget innebär även avgiftshöjningar. Månadskortet höjs från 750 till 795 kronor i månaden och enkelbiljetter höjs med en krona.

– Vi gick ut i valrörelsen och sa att vi ville sänka biljettpriserna och det gjorde vi också efter valet. Men nu när vi gör de här stora utökningarna i stadsnätet så måste resenärerna vara med och betala för att det ska kunna finansieras, säger Robert Damberg.

Och kollektivtrafiknämndens 2:e vice ordförande Johan Örjes (C), säger i en mejlkommentar till P4 Uppland att det är bra att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inser att det behövs justeringar, men ställer sig frågande till om det är tillräckliga. 

– Vi från Alliansen kommer att studera förslaget noga. Det är mycket förvånande att man presenterar förslag till justeringar innan Kollektivtrafiknämnden fått ta del av remissvar som kommit in, avslutar Örjes. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".