Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reseföretag i Uppsala stäms i domstol

Publicerat fredag 6 maj 2016 kl 05.53
"Vi hoppas hitta en lösning"
(2:04 min)
Flygplan vid Skavsta flygplats i Nyköping. Foto: Tomas Onebor/Scanpix.
Arkivbild. Flygplan vid Skavsta flygplats i Nyköping. Foto: Foto: Tomas Onebor/Scanpix

Reseföretaget Svenska Resegruppen AB i Uppsala stäms nu i Marknadsdomstolen för att det inte anses ta ansvar gentemot resenärerna på det sätt som lagen kräver då det uppstår problem vid resor, till exempel med hotell eller med inställda flyg. Stämningen har lämnats in av Konsumentverket. 

- Konsumentverket har i sitt tillsynsarbete noterat att Resegruppen säljer resor som vi menar är paketresor. Resegruppen själv anser inte att det är paketresor, därför är vi oeniga och vi vill få den saken prövad, säger Madeleine Larsson, processråd på Konsumentverket. 

Vad är skillnaden på om det är en paketresa eller ej?

- Om det är en paketresa så får resenären ett helt annat skydd. Man kan exempelvis ha rätt att vända sig till den man köper resan av och framställa krav om det är så att det har varit problem med till exempel flygresa eller hotell.

Anser ni att Resegruppen bryter mot lagen så som den nu agerar?

- Ja, vi anser att de inte ger resenärerna det skydd som paketreselagen säger att de har rätt att få, och därför har vi valt att lämna in en stämningsansökan.

Uppsalaföretaget Svenska Resegruppen ingår i företagskoncernen Etraveli, där Claes Tellman är kommunikationschef. Han och Svenska Resegruppen hävdar att de inte har paketresor utan att företaget ska ses som förmedlare av produkter så att om det t. ex. uppstår problem med något hotell så ska hotellet självt ansvara gentemot resenären.

- Vi anser att vi är en förmedlare av hundratals hotell och hundratals flygresor som man kan välja på. Och där finns en pågående dialog och skriftväxling mellan Svenska reseföreningen, som representerar oss och Resia och Ticket och de stora aktörerna i den här frågan. Vi hoppas hitta en lösning tillsammans med Konsumentverket så att den här stämningen inte behöver gå vidare. Vi är lite tagna på sängen, vi kände inte till att det skulle komma en stämning, säger Claes Tellman.

- Ja, det är riktigt att vi har haft en skriftväxling, och de har talat om för oss att de tänker inte ändra på avtalsvillkoren. Då har vi valt att gå in med en ansökan till domstolen så att den får pröva frågan, för det är en principiellt väldigt viktig fråga. Och en viktig sak är också att de själva använder sig av begreppet paketresa i sin marknadsföring, säger Madeleine Larsson, processråd på Konsumentverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".